Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv situačních a osobnostních faktorů na ochotu platit za bezcenné informace
Název práce v češtině: Vliv situačních a osobnostních faktorů na ochotu platit za bezcenné informace
Název v anglickém jazyce: The influence of situational and personality factors on willingness to pay for worthless information
Klíčová slova: náhoda|štěstí|zákon malých čísel|odbornost|kognitivní zkreslení|rozhodování
Klíčová slova anglicky: randomness|luck|law of small numbers|expertise|cognitive biases|decision making
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Marek Vranka
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.05.2017
Datum zadání: 09.05.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.05.2017
Datum a čas obhajoby: 03.09.2018 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Eva Höschlová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce má za cíl zmapovat psychologické charakteristiky, které mohou působit na rozhodování při odměňování zaměstnanců. Porozumění tomu, jakým způsobem lidé uvažují o odměňování zaměstnanců je důležité, protože způsob odměňování se odráží na výkonnosti i výsledcích práce. Různé výzkumy naznačují, že lidé se kvůli omezené racionalitě dopouštějí systematických chyb při nastavování systémů odměn(Garicano & Rayo, in press). Takové chyby mohou vést ve finálním důsledku až k úpadku organizace (Jensen, Murphy, & Wruck, 2004).
Empirická část diplomové práce bude zkoumat, za jakých okolností lidé podléhají klamnému přesvědčení, že osoba, která prožila úspěch díky náhodné události, má větší šanci na další úspěch v dalších pokusech. (Stöckl, Huber, Kirchler, & Lindner, 2013, Tversky a Kahneman, 1971, Yuan, Sun, & Siu, 2014).
V experimentu se budou účastníci v roli zaměstnanců snažit předvídat náhodné události (výsledek hodu mincí) a jejich úspěšnost bude v prvním kole experimentu odměněna. Jejich úspěšnost bude dále představena účastníkům v roli manažerů, kteří budou moci v aukci dražit právo získat konkrétního zaměstnance. Následná odměna manažerů pak bude záviset na stupni úspěchu vydraženého zaměstnance v dalším kole předpovědí výsledků hodů mincí. Navrhovaný experiment by měl přispět k lepšímu porozumění psychologickým faktorům spojených s příčinami volby kritérii, podle kterých zaměstnavatelé svoje zaměstnance odměňují.
Experiment bude zrealizován v rámci zastřešujícího výzkumného projektu, na němž se podílí laboratoř PLESS pod vedením Mgr. Ing. Marka Vranky.
Seznam odborné literatury
Camerer, C. F., & Malmendier, U. (2007). Behavioral Economics of Organization. In P. Diamond & H. Vartiainen (Eds.), Behavioral Economics and Its Applications (pp. 235- 290). Princeton: Princeton University Press
Garicano, L., & Rayo, L. (in press). Why organizations fail: models and cases. Journal of Economic Literature.
Jensen, M. C., Murphy, K. J., & Wruck, E. G.(2004). Remuneration: Where We've Been, How We Got to Here, What are the Problems, and How to Fix Them.
Stöckl, T., Huber, J., Kirchler, M., & Lindner, F. (2013). Hot Hand Belief and Gambler's Fallacy in Teams: Evidence from Investment Experiments.
Tversky, A., & Kahneman, D. (1971). Belief in the law of small numbers. Psychological Bulletin, 76(2), 105-110.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK