Facebook a pozitivní vztahy dětí ve věku od 15 do 19 let
Název práce v češtině: | Facebook a pozitivní vztahy dětí ve věku od 15 do 19 let |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Facebook and the positive relationships of children aged 15-19 |
Klíčová slova: | Facebook|internet|komunikace|přátelství|spokojenost |
Klíčová slova anglicky: | Facebook|internet|communication|friendship|satisfaction |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.05.2017 |
Datum zadání: | 05.05.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.08.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Mojmír Sedláček, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zabývá problematikou používání sociální sítě Facebook a jejím působením na pozitivní vztahy u dospívajících. Subkapitoly v literárně přehledové části se věnují zejména charakteristickým znakům a aspektům internetové komunikace, zaměřují se na vrstevnické vztahy a vztahy s přáteli a také na psychologicky relevantní poznatky k sociální síti Facebook. Hlavním tématem je spojitost mezi používáním Facebooku a spokojeností se vztahy u dospívajících. Předpokladem je, že Facebook napomáhá udržovat kontakt se svými přáteli z reálného světa a tak komunikace na Facebooku s těmito přáteli podporuje spokojenost ve vztazích. Méně spokojení jedinci se svými vztahy naopak Facebook ke komunikaci využívají méně. Práce bude doplněna návrhem výzkumného projektu kvantitativního designu. Ten bude zjišťovat vztah pomocí dotazníkového šetření mezi respondentovou spokojeností se vztahy a časem stráveným různými aktivitami na Facebooku. Projekt bude případně dle potřeby doplněn hloubkovými rozhovory. Věková skupina se bude pohybovat v rozmezí studentů středních škol, tedy 15-19 let. Výsledky mohou pomoci uvědomit si, jak adolescenti tráví svůj čas na Facebooku a případně tak zefektivnit využívání Facebooku k udržování přátelských vztahů a vyvarovat se nežádoucím způsobům užívání této sociální sítě. |
Seznam odborné literatury |
DeVito, J. A. (2008). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing as. Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Annual review of psychology, 54(1), 403-425. Gross, E. F., Juvonen, J., & Gable, S. L. (2002). Internet use and well‐being in adolescence. Journal of social issues, 58(1), 75-90. Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia. Šmahel, D. (2003). Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton. Payne, J. (2005). Kvalita života a zdraví. Praha: Triton. |