Komunikační strategie v pořadech na You Tube (s přihlédnutím k dospívajícím divákům)
Název práce v češtině: | Komunikační strategie v pořadech na You Tube (s přihlédnutím k dospívajícím divákům) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communicative Strategies in You Tube Broadcasting (with Respect to Adolescent Viewers) |
Klíčová slova: | komunikace|ovlivňování|internet|masová média|sociální síť|YouTube|youtuber|dospívající |
Klíčová slova anglicky: | communication|influencing|internet|mass media|social network|YouTube|youtuber|adolescents |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.05.2017 |
Datum zadání: | 15.05.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2019 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat jazykovými prostředky a komunikačními strategiemi českých internetových pořadů publikovaných na stránce YouTube. Předmětem výzkumu budou zejména pořady zaměřené na mládež v období rané puberty, tzn. 11–13 let, popř. touto věkovou skupinou sledované. Cílem práce bude stanovit oblasti, na které se ovlivňování zaměřuje, a analyzovat jazykové prostředky a postupy, které jsou k ovlivňování ve videích využívány. Součástí bude i menší průzkum založený na dotaznících, popř. strukturovaných rozhovorech a sledující, jak vybrané pořady na diváky působí. Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu zejm. k problematice mediální komunikace, ke komunikaci na internetu, komunikačním strategiím, ovlivňování, přesvědčování, popř. manipulaci, k vývojové psychologii dané divácké skupiny a ke zvoleným výzkumným metodám. 2. Vybrat vhodné pořady k analýze, sestavit jejich korpus. Vybrané pořady, popř. jejich relevantní části vhodným způsobem transkribovat. 3. Získaný materiál analyzovat: zaměřit se na oblasti či témata, jichž se ovlivňování týká, na jazykové prostředky různých rovin, které v komunikátech k manipulaci souží. Pokusit se vysledovat i komplexnější komunikační strategie, pokud to materiál umožní. 4. Připravit dotazník, popř. otázky strukturovaného rozhovoru pro výzkum vlivu pořadů na diváky. Navázat kontakt s vybranými rodinami, získat informovaný souhlas rodičů s účastí dětí ve výzkumu. Provést dotazníkové šetření nebo rozhovory (rozhovory vhodným způsobem zaznamenat). Výsledky analyzovat. 5. Shrnout a prodiskutovat výsledky analýzy videí a výsledky šetření mezi diváky, vyvodit závěry. V diskusi neopomenout otázku výhod a omezení zvolených výzkumných metod. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura Čmejrková, S. – Hoffmannová, J. (eds.) (2011): Mluvená čeština: Hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia. Hendl. J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. Hirschová, M. (2013): Pragmatika v češtině. 2. vyd. Praha: Karolinum. (popř. další příručky k pragmatice) Jirák, J. – Köpplová, B. (2015). Masová média. 2. vyd. Praha: Portál. Klein, O. (2007): Argumentace v komunikaci. Praha: UK FF. Kraus, J. (2004): Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum. Langmeier, J. – Krejčířová, D. (2007): Vývojová psychologie. Praha: Grada. (nebo jiné vyd.) Macurová, A. (1983): Ztvárnění komunikačních faktorů v jazykových projevech. Praha: FF UK. (zejm. část o subjektech v promluvě) Skutil, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (popř. další příručky vývojové psychologie Vygotskij, L. S. (2004): Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál. Relevantní časopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce, hesla v encyklopediích (ESČ, NESČ aj. – persvaze, argumentace, manipulace, kritická analýza diskursu atd., zde i odkazy na další lit.) |