Karel Teige a mizení aury
Název práce v češtině: | Karel Teige a mizení aury |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Karel Teige and the Liquidation of Aura |
Klíčová slova: | Karel Teige|Walter Benjamin|aura|avantgarda|filosofie umění|marxismus|autonomie |
Klíčová slova anglicky: | Karel Teige|Walter Benjamin|aura|avant-garde|philosophy of art|marxism|autonomy |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.05.2017 |
Datum zadání: | 03.05.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2018 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Lubomír Konečný |
Zásady pro vypracování |
Nejznámější popis fenoménu mizení aury nalezneme u Waltera Benjamina. Přestože Teige sám pojem aury nepoužívá, jeho práce lze číst právě jako dobový popis dějů, ke kterým se Benjamin vztahuje až zpětně ve třicátých letech. Vyjdu z Teigeho článků z dvacátých let a budu rekonstruovat, jak vnímá proměnu vztahu k uměleckému dílu. Toto pojetí porovnám s popisy Benjaminovými. Kromě deskriptivních aspektů děl obou myslitelů se zaměřím i na normativní rozměr jejich prací. Shrnu, jakou roli má podle Teigeho umění zastávat jak v životě jednotlivce, tak v rámci celé společnosti. Porovnám nároky, které na umění klade s tím, co od umění požaduje Benjamin, a položím si otázku, zda Teige usiluje o „politizaci umění“, ke které Benjamin vyzývá na konci svého Uměleckého díla ve věku jeho technické reprodukovatelnosti. |
Seznam odborné literatury |
Primární Benjamin, Walter. Malé dějiny fotografie. In: Císař, Karel (ed.). Co je to fotografie?. Praha: Hermann & synové, 2004 Benjamin, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Benjamin, Walter, Ritter, Martin (ed.). Výbor z díla. Praha: OIKOYMENH, 2009, s. 299-326. Teige, Karel. Konstruktivismus a likvidace 'umění', In: Štěpán Vlašín (ed.). Avantgarda známá a neznámá I. Praha: Svoboda, 1972, 123-136 Teige, Karel. Manifest poetismu, In: Štěpán Vlašín (ed.). Avantgarda známá a neznámá II. Prague: Svoboda, 1972, 557-593 Teige, Karel. Svět stavby a básně: studie z dvacátých let. Praha: Československý spisovatel, 1966 Sekundární Liška, Pavel. Teige a likvidace umění. In: Umění. Časopis Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky. 1995, 43 (1-2), 27-28 Málek, Petr. Masová (re)produkce. In: Josef Vojvodík – Jan Wiendl (eds.). Heslář české avantgardy: estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908-1958, Praha: Univerzita Karlova v Praze a TOGGA, 2011 Zusi, Peter. Vanishing Points: Walter Benjamin and Karel Teige on the Liquidations of Aura. Modern Language Review. 2013, (105), 368-395 |