Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Slunce, vzduch a pohyb: výsledek je krása. Obraz prirodzeného a kultivovaného ženského tela v medzivojnovom Československu
Název práce v jazyce práce (slovenština): Slunce, vzduch a pohyb: výsledek je krása. Obraz prirodzeného a kultivovaného ženského tela v medzivojnovom Československu
Název práce v češtině: Slunce, vzduch a pohyb: výsledek je krása. Obraz přirozeného a kultivovaného ženského těla v meziválečném Československu
Název v anglickém jazyce: Sun, Air and Movement: Result Is the Beauty. Image of Natural and Cultivated Woman Body in the Interwar Czechoslovakia
Klíčová slova: telo|modernita|feminita|nová žena|vizuálna kultúra|vizuálna reprezentácia|výtvarné umenie|zdravé telo|Sokol|výrazový tanec|Milča Mayerová
Klíčová slova anglicky: body|modernity|womanhood|new woman|visual culture|visual representation|fine arts|healthy body|Sokol (Falcon)|expressive dance|Milča Mayerová
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: slovenština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: Mgr. Zuzana Štefková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.04.2017
Datum zadání: 27.04.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.05.2017
Datum a čas obhajoby: 10.09.2020 11:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Rostislav Švácha, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Predkladaná diplomová práca sa sústreďuje na vizuálnu reprezentáciu prirodzeného a kultivovaného ženského tela, reagujúceho na hygienické, eugenické a estetické požiadavky novovzniknutého štátu. Okrem posilnenia modernej národnej identity, mala formovať a reprezentovať pozitívny obraz novej feminity, ktorý koncom 20. rokov vyústil do projektu civilizovanej ženy. Nové spoločenské usporiadanie si vyžadovalo nový typ moderného človeka, a teda aj ženy. V rámci toho sa spojili dve zdanlivo nesúvisiace oblasti – veda a vizuálna kultúra, ktoré sa snažili definovať ideál moderného ženského tela: krásneho, zdravého, mravne a esteticky príťažlivého. Obraz športujúcej ženy sa stal emblémom novovzniknutej republiky. Ženské telo získalo pridanú estetickú hodnotu, stalo sa novým ornamentom a komunikačným znakom, prestupujúcim vizuálnou kultúrou od reklamy až po výtvarné umenie. Pozornosť sa sústreďuje na rolu moderného tanca a osobnosť Milči Mayerovej, významnej prvorepublikovej tanečnice a symbolu modernej ženy, ktorá svojou vizuálnou reprezentáciou a publikačnou činnosťou reflektovala meniace sa dobové požiadavky.
The presented master's thesis focuses on the visual representation of the natural and cultivated female body, responding to the hygienic, eugenic and aesthetic requirements of the newly created state. In addition to strengthening the modern national identity, it was to form and represent a positive image of the new womanhood that resulted in the project of a civilized woman in the late 1920s. The new social arrangement required a new type of modern man, and therefore also of a woman. Within it, two seemingly unrelated areas merged - science and visual culture, which pursued to define the ideal of the modern female body: beautiful, healthy, morally and aesthetically appealing. The image of a woman doing sports became the emblem of the newly formed republic. The female body gained added aesthetic value, it became a new ornament and communicative sign, infiltrating into the visual culture beginning with advertising and culminating in fine arts. We focus on the role of modern dance and the personality of Milča Mayerová, a prominent First Republic dancer and symbol of a modern woman, who reflected the changing requirements of the time with her visual representation and publishing activities.
Seznam odborné literatury
BRAUER / CALLEN 2016 - Fae BRAUER / Anthea CALLEN (eds.): Art, Sex and Eugenics, Corpus Delecti. London, New York 2016
CONOR 2004 – Liz CONOR: The Spectacular Modern Woman: Feminine Visibility in the 1920s. Bloomington 2004
FELSKI 1995 – Rita FELSKI: The Gender of Modernity. Cambridge 1995
HECZKOVÁ 2009 – Libuše HECZKOVÁ: Píšící Minervy: Vybrané kapitoly z dějin české literární kritiky. Praha 2009
HUYSSEN 1987 - Andreas HUYSSEN: After the Great Divide: Modernism, Mass Culture, Postmodernism. Bloomington 1987
MACHALÍKOVÁ / PETRASOVÁ 2010- Pavla MACHALÍKOVÁ / Taťána PETRASOVÁ (eds.): Tělo a tělenost v české kultuře 19. století. Praha 2010
PACHMANOVÁ 2004 - Martina PACHMANOVÁ: Neznámá území českého moderního umění: pod lupou genderu. Praha 2004
SCHEINER 1894 - Josef SCHEINER: Úvahy a řeči Dr. Miroslava Tyrše. Sv. I. Úvahy Sokolské. Praha 1894
SIBLÍK 1929 - Emanuel SIBLÍK: Isadora: taneční obrzození. Praha 1929
SIBLÍK 1933 – Emanuel SIBLÍK: Tyrš a rytmika. Zdraví – Krása – Umění. Praha 1933
SIBLÍK 1937 – Emanuel SIBLÍK: Tanec mimo nás i v nás. Praha 1937
ŠPANIHELOVÁ 2017 - Magda Španihelová: Naše (krásné, zdravé, moderní a národní) tělo: vizuální reprezentace fyzické kultury a sportu v kontextu formování národní identity v meziválečném Československu ( dizertačná práca na Filozofickej fakulte Univerzity Karlovej v Prahe). Praha 2017
TOEPFER 1997 - Karl TOEPFER: Empire of Ecstasy: Nudity and Movement in German Body Culture, 1910-1935. Berkeley 1997
ŠVÁCHA 2016 - Rostislav ŠVÁCHA (ed.): StArt: sport jako symbol ve výtvarném umění. Praha 2016
WILK 2008 - Christopher WILK: The Healthy Body Culture. In: Christopher WILK: Modernism: Designing a New World 1914 – 1939. London 2008, 249-279
WITKOVSKY 2004 – Matthew S. WITKOVSKY: Staging Language: Milča Mayerová and the Czech Book Alphabet. In: The Art Bulletin XCI, 2004, 114-135

Periodiká: Eva – časopis moderní ženy, Hvězda, Moderní dívka, Pestrý týden, Prager Presse, ReD – Revue Devětsilu, Světozor, Taneční listy, Volné směry, Ženský svět, Žijeme
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK