Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rodičovské kompetence a psychická odolnost dítěte předškolního věku
Název práce v češtině: Rodičovské kompetence a psychická odolnost dítěte předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Parental Competence and Resilience of Preschool Children
Klíčová slova: Psychická odolnost|resilience|vnímaná rodičovská kompetence|dítě předškolního věku|vývoj resilience
Klíčová slova anglicky: Resilience|perceived parental competence|preschool child|resilience development
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.04.2017
Datum zadání: 03.04.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.04.2017
Datum a čas obhajoby: 21.05.2018 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Václav Mertin
 
 
 
Zásady pro vypracování
Vývoj psychické odolnosti je dobře prozkoumaným tématem převážně u adolescentů jak u rizikové, tak běžné populace. Mezi méně prozkoumané skupiny patří děti předškolního věku, na které se zaměří tato diplomová práce. Psychická odolnost předškolních dětí bude posuzovaná v souvislosti s rodičovskými kompetencemi jejich rodičů. Tyto kompetence definované jako "rodičovské chování, dovednosti a strategie podporující pozitivní a adaptivní výsledky v oblasti rozvoje dítěte“ (Jones, Prinz, 2005) představují společně s vnímanou osobní účinností klíčové prvky pro rozvoj efektivního rodičovství a zároveň jsou významnými protektivními faktory ve vývoji dítěte. (Coleman & Karraker, 1997).Cílem práce bude zjistit, jak se tyto rodičovské kompetence odrážejí na psychické odolnosti dítěte.
Empirická část bude realizována formou kvantitativního výzkumného designu. Paralelně s výzkumem, který v současné době probíhá, budou sbírána data u matek a otců předškolních dětí ve věku 3-5 let. Pro měření rodičovských kompetencí matky a otce bude použita škála Parenting sense of competence scale (Johnston, Mash, 1989). Pro zjišťování psychické odolnosti dítěte bude použit dotazník pro rodiče a učitele dítěte Devereux early childhood assessment (LeBuffe, Naglieri, 1999). Výzkum bude proveden u výzkumného souboru cca 50 – 60 dětí a jejich rodičů.
Seznam odborné literatury
Becvar, D. (2013). Handbook of Family Resilience. Berlin: Springer.
Cyrulnik, B. (2007). École et résilience. Paris: Odile Jacob.
Delage, M. (2008). La résilience familiale. Paris: Odile Jacob.
L. Gilmore M. Cuskelly. (2009). Factor structure of the Parenting Sense of Competence scale using a normative sample. Care, Health & Development, 35 (1), 48-55.
Goldstein, S., Brooks, R. (2013). Handbook of Resilience in Children. US: Springer.
Horáková, S. (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada.
Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK