Problémové vyučování ve výuce dějepisu
Název práce v češtině: | Problémové vyučování ve výuce dějepisu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching Problem Solving in History Lessons |
Klíčová slova: | problémové vyučování|dějepis|metody výuky dějepisu|metody problémového vyučování|historie problémového vyučování |
Klíčová slova anglicky: | teaching problem solving|history lessons|methods of teaching history|methods of teaching problem solving|history of problem solving |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.03.2017 |
Datum zadání: | 27.03.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2019 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá problematikou problémového vyučování využívaného při výuce dějepisu. V první, teoretické, části je na základě analýzy různých pohledů na problémové vyučování stanoven pohled autorky práce, se kterým je nadále v textu pracováno, především pak v empirické části. Jedna z kapitol se věnuje metodám, které jsou využívané při problémovém vyučování, nedílnou součástí je také historické pozadí problémového vyučování. V druhé, empirické, části je představen výzkum, který byl prováděn na vyšším stupni gymnázia za pomoci metody pozorování, rozhovorů s pedagogy a žáky a dotazníkových šetření. V závěru je pak využita shrnující sebereflexe na základě názorů pedagogů. |
Seznam odborné literatury |
DOMINOVÁ, Daniela. Aktivizující metody ve výuce dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. FERENČÍK, Ladislav. Niektoré otázky vytvárania problémových situácií vo vyučovaní. Prešov, 1974. MOŠNA, František a Zdeněk RÁDL. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha: RB-Press, 1996. KLIČKOVÁ, M. Problémové vyučování ve školní praxi. Praha: SPN, 1989. 120 s. KUPISIEWICZ, Czesław. O efektívnosti problémového vyučovania: výskum vyučovacích metód matematicko-prírodovedných predmetov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1964. OKON, Wincenty. К základům problémového učení. Praha: SPN, 1966. 222 s. TUREK, Ivan. O problémovom vyučovaní. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1982. RŮŽIČKOVÁ, Jarmila. Didaktické inspirace: z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1997. |