Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Příspěvek ke studiu ozbrojeného neorganizovaného odporu proti nacistické/fašistické tyranii (okupační moci) za druhé světové války ve filmu
Název práce v češtině: Příspěvek ke studiu ozbrojeného neorganizovaného odporu proti nacistické/fašistické tyranii (okupační moci) za druhé světové války ve filmu
Název v anglickém jazyce: Contribution to the Study of Military Non-organized Resistance Movement against Nazi/Fascist Tyranny (Occupied Power) during the WWII in the Big Screen
Klíčová slova: Druhá světová válka, vojenské neorganizované protinacistické/protifašistické hnutí odporu, hraný film, interpretace a kritika
Klíčová slova anglicky: The Second World War, Military Non-organized Resistance Movement, Feature Film, Interpretation, Reviews
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav světových dějin (21-USD)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Martin Kovář, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.03.2017
Datum zadání: 21.03.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.03.2017
Datum a čas obhajoby: 19.06.2018 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.05.2018
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jaromír Soukup, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude analýza toho, jakým způsobem filmoví tvůrci reflektovali a reflektují téma antifašistického odboje, prostřednictvím historického hraného filmu, v jeho různých formách a podobách, a to od konce druhé světové války po současnost. Vzniklé historické filmy jsou regionálně rozděleny do čtyř okruhů: Asie, Jihovýchodní a východní Evropa, Střední Evropa, Západní Evropa a USA. Důraz bude kladen na historické motivy a podmínky, za jakých zkoumané dílo vznikalo, výsledný produkt a recepci (divácký ohlas, odtabuizování témat). Autor práce si bude klást v první řadě otázku, jaké náměty stály v centru zájmu zkoumaného tématu, proč tomu tak bylo, jak tyto náměty byly umělecky interpretovány ve filmovém zobrazení, jakou měly dané filmy kvalitu a jaký měly v době vzniku i později ohlas.
Seznam odborné literatury
Výběrová bibliografie
• BILÍK, Petr a Luboš PTÁČEK. Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico, 2000. ISBN 80-85839-54-7.
• BORDWELL, David. On the history of film style. 2nd. print. Cambridge: Harvard University Press, 1999. ISBN 0-674-63429-2.
• ČINÁTL, Kamil. Naše české minulosti, aneb, Jak vzpomínáme. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014. České dějiny. ISBN 978-80-7422-291-7.
• ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. ISBN 978-80-87912-11-9.
• ERLL, Astrid. Film und kulturelle Erinnerung: plurimediale Konstellationen. Berlin [u.a.]: de Gruyter, 2008. Media and cultural memory. DOI: 978-3-11-020443-8.
• FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny 3. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87292-15-0.
• FERRO, Marc. Cinema and History. Wayne State University Press, 1988. ISBN 081431905X.
• KOPAL, Petr. Film a dějiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-667-2.
• KOPAL, Petr. Film a dějiny 2: Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2.
• KOPAL, Petr. Film a dějiny 4. Praha: Casablanca, 2014. ISBN 978-80-87292-26-6.
• KOPAL, Petr. Film a dějiny. 5, Perestrojka - přestavba. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2016. ISBN 978-80-87292-33-4.
• KRACAUER, Siegfried. From Caligari to Hitler: a psychological history of the German film. Rev. and expanded ed. Princeton: Princeton University Press, 2004. ISBN 0-691-11519-2.
• LUKEŠ, Jan. Diagnózy času: český a slovenský poválečný film (1945-2012). V Praze: Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-712-8.
• MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
• PŁAŻEWSKI, Jerzy a Karel TABERY. Dějiny filmu: 1895-2005. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1689-8.
• PŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ, Jiří CIESLAR a Jan DVOŘÁK. Démanty všednosti: český a slovenský film 60. let: kapitoly o nové vlně. Praha: Pražská scéna, 2002. ISBN 80-86102-17-3.
• ROSENSTONE, Robert A. History on film/film on history. 2nd ed. New York: Pearson, 2012. History: concepts, theories and practice. ISBN 978-1-4082-8255-7.
• TAYLOR, Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2534-0.
• THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
• TÖTEBERG, Michael. Lexikon světového filmu: (upravené české vydání s dodatkem 59 hesel a 40 ilustrativních fotografií). Praha: ORPHEUS, 2005. ISBN 80-903310-7-6.
• SZCZEPANIK, Petr. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Hermann, 2004.
• ŠTROVBLOVÁ, Soňa. Film a televize jako audiovizuální zprostředkování světa. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-80-86723-73-0.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK