Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Technické a sociální výzvy v konverzačním uživatelském rozhraní
Název práce v češtině: Technické a sociální výzvy v konverzačním uživatelském rozhraní
Název v anglickém jazyce: Technical and social challenges in a conversational user interface
Klíčová slova: chatbot|konverzační uživatelské rozhraní|uživatelská zkušenost|psychologie komunikace|rozpoznávání přirozeného jazyka|Alan Turing|Jacob Nielsen
Klíčová slova anglicky: chatbot|conversational user interface|user experience|psychology of communication|natural language processing|Alan Turing|Jacob Nielsen
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.03.2017
Datum zadání: 08.03.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 17.03.2017
Datum a čas obhajoby: 09.09.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Ing. Petr Koubský, CSc.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Chatboti jsou počítačové programy, které slouží k simulaci výměny zpráv s člověkem, zároveň jsou ale i novým uživatelským rozhraním. V roce 1994 definoval Jacob Nielsen deset heuristických pravidel, které se tradičně používají pro design uživatelských rozhraní. Cílem diplomové práce je prozkoumat, jestli se tato pravidla dají aplikovat na chatboty, coby nové uživatelské rozhraní. A pokud ano, za jakých podmínek? V teoretické části práce bude představen návrh kategorizace chatbotů i současný stav poznání a v rámci jeho kritické reflexe budou nastíněny výhody i omezení existujících konverzačních prostředí. V praktické části práce budou v návaznosti na zkoumané oblasti realizovány nejméně tři parciální analýzy, za účelem částečného ověření teoretických východisek práce.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
NIELSEN, J., MOLICH, R. Heuristic evaluation of user interfaces, Seatle: 1990, Proc. ACM CHI'90 Conf. (Seattle, WA, 1-5 April), 249-256.
SEARLE, John R. Intentionality, an essay in the philosophy of mind. New York: Cambridge University Press, 1983. ISBN 0521273021.
HILL, Jennifer, W. RANDOLPH FORD a Ingrid G. FARRERAS. Real conversations with artificial intelligence: A comparison between human–human online conversations and human–chatbot conversations. Computers in Human Behavior [online]. 2015, 49, 245-250 [cit. 2017-01-07]. DOI: 10.1016/j.chb.2015.02.026. ISSN 07475632.
DERYUGINA, O. V. Chatterbots. Scientific and Technical Information Processing. 2010, 37(2), 143-147. DOI: 10.3103/S0147688210020097. ISSN 0147-6882. Dostupné také z:http://www.springerlink.com/index/10.3103/S0147688210020097
SUNDAR, S. S., S. BELLUR, J. OH, H. JIA a H.-S. KIM. Theoretical Importance of Contingency in Human-Computer Interaction: Effects of Message Interactivity on User Engagement. Communication Research. 2016, 43(5), 595-625. DOI: 10.1177/0093650214534962. ISSN 0093-6502. Dostupné také z:http://crx.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0093650214534962
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK