Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Lexikální výrazy pro popis barvy hudebního zvuku v češtině
Název práce v češtině: Lexikální výrazy pro popis barvy hudebního zvuku v češtině
Název v anglickém jazyce: Lexical Expressions of Timbre of Musical Sounds in Czech
Klíčová slova: zvuk|barva zvuku|psychoakustika|přenos významu|metafora|preference|lexikální sémantika
Klíčová slova anglicky: sound|timbre|psychoacoustics|semantic change|metaphor|preference|lexical semantics
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.02.2017
Datum zadání: 03.03.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.03.2017
Datum a čas obhajoby: 04.09.2018 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.08.2018
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Eva Lehečková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude věnována jazykovému popisu barvy zvuku, pro niž neexistuje mnoho primárních označení. K tomuto účelu se obvykle využívají výrazy z jiných oblastí. Lze předpokládat, že jde například o výrazy určené k popisu tvaru (kulatý, úzký, široký), struktury (hrubý, drsný, jemný), jiné vizuální vlastnosti (temný, jasný) nebo o výrazy popisující určité emoční působení (teskný) a velmi omezeně také o výskyt synestetických spojení (např. žlutý tón). Tyto předpoklady budou v práci ověřeny.
Práce se zaměří na sémantickou analýzu a kategorizaci výrazů popisujících barvu hudebního zvuku, na zdrojové oblasti jejich původní příslušnosti, způsoby přenosu jejich lexikálních významů, na konkurenci a preference při jejich volbě – např. u různých skupin mluvčích (laik, hudebník – muzikolog – hudební kritik), v různých stylech (odborný, umělecký) apod. Barvě zvuku v jazyce nebyla v češtině dosud věnována lingvistická pozornost, motivací pro bakalářskou práci však mohou být např. studie J. Štěpánka a O. Moravce zpracovávající tuto problematiku zejména z hlediska hudební akustiky a konstrukce percepčního prostoru. Metodologicky tedy bude práce vycházet především z odborné literatury věnované obecnější problematice z lexikologie (lexikální sémantiky) a psychoakustiky.
Materiálovou bází pro analýzy budou výrazy excerpované zejména z ČNK, encyklopedických hesel věnovaných jednotlivým hudebním nástrojům, z vybraných hudebně zaměřených časopisů a učebnic, z básnických textů apod. Tyto zdroje budou rozšířeny o materiál získaný dotazníkem zaměřeným na popis vlastností zvuku konkrétních hudebních nástrojů. Dotazník bude realizován za pomoci webového formuláře. Respondenti budou požádáni, aby na základě krátké přiložené ukázky co nejpodrobněji charakterizovali tón znějícího nástroje. Očekávanými respondenty jsou zejména studenti a absolventi Pražské konzervatoře a studenti bohemistiky na FF UK.
Seznam odborné literatury
BEČKA, J. V.: Metafora ve větě. Naše řeč 54, 1971, č. 1, s. 1–14.
BLACK, M.: Models and Metaphors. Ithaca, N. Y.: Cornell University Press, 1966.
DAVIDSON, D.: What metaphors mean. Critical Inquiry 5, 1978, č. 1, s. 31–47.
Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2002.
FILIPEC, J. – ČERMÁK, F.: Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985.
FRANĚK, M.: Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005.
LAKOFF, G., JOHNSON, M.: Metafory, kterými žijeme. Ed. J. Trávníček, přel. J. Čejka. Brno: Host, 2002.
MRKVIČKA, L.: Barva a souzvuk. Praha: Triga pro Akademii múzických umění v Praze, 2008.
Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2017.
OTČENÁŠEK, J.: Vnímání drsnosti zvuku vyvolané nepravidelným kmitáním struny houslí. Bakalářská práce, 2013.
OTČENÁŠEK, Z.: O subjektivním hodnocení zvuku. Praha: Akademie múzických umění, 2008.
POWELL, J.: Jak funguje hudba: průvodce posluchače vědou a psychologií krásných zvuků. Praha: Dokořán, 2012.
SCHMIEDTOVÁ, V.: Volná a vázaná spojitelnost/kolokabilita názvů barev a jejich odstínů v češtině: analýza na základě ČNK. In: Čermák, F. – Šulc, J.: Kolokace. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2006.
SYROVÝ, V.: Hudební akustika. Praha: Akademie múzických umění, 2003.
ŠTĚPÁNEK, J. – MORAVEC, O.: Barva hudebního zvuku a její slovní popis. Praha: AMU, 2005.
ŠTĚPÁNEK, J.: Evaluation of Timbre of Violin Tones According to Selected Verbal Attributes. In: The 32nd International Acoustic Conference – EAA Symposium „Acoustics“ Banská Štiavnica, 2002, s. 129–132.
ŠTĚPÁNEK, J.: Musical sound timbre: Verbal description and dimensions. In: Proceedings of the 9th International Conference on Digital Audio Effects. Montréal: 2006, s.121–126.
ŠTĚPÁNEK, J., MORAVEC, O.: Slovní popis barvy hudebního zvuku: I. Percepční prostory slovních atributů. In: Proceedings of the 1th International Symposium Material – Acoustics – Place, Zvolen: 2005, s. 77–82.
ŠTĚPÁNEK, J.: Timbre – Verbal Description, Spectral Sources and Context Dependence. In: Proceedings of the 33rd International Acoustical Conference - EAA Symposium. Štrbské Pleso: 2006, str. 205–218.
ŠTÍCHA, F.: O nepřesnosti našeho vyjadřování: jazyk jako produkt intuitivního myšlení. Praha: Academia, 2016.
TONDL, L., PALEK, B.: Problémy sémantiky. Praha: Karolinum, 2006.
VAŇKOVÁ, I. (ed.): Obraz světa v jazyce. Praha: FF UK, 2001.
VAŇKOVÁ, I.: Člověk a jazykový obraz přirozeného světa. In: Slovo a slovesnost 60, 1999, č. 4, s. 283–292.
VAŇKOVÁ, I., – NEBESKÁ, I. – SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. – PACOVSKÁ, J.: Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum, 2005.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK