Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání dětí v uprchlických táborech
Název práce v češtině: Vzdělávání dětí v uprchlických táborech
Název v anglickém jazyce: Educating children in refugee camps
Klíčová slova: řecká uprchlická krize|děti uprchlíků|vzdělávání v krizových situacích|formální vzdělávání|neformální vzdělávání|bariéry ke vzdělávání|metody překonávání|vzdělávání dětí uprchlíků
Klíčová slova anglicky: Greek refugee crisis|refugee children|education in emergencies|formal education|non-formal education|barriers to education|methods of overcoming|refugee education
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.02.2017
Datum zadání: 09.02.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.04.2017
Datum a čas obhajoby: 19.06.2019 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Ačkoli by v souladu s Úmluvou o právech dítěte mělo každé dítě mít právo na vzdělání, mnoha dětem se tohoto práva nedostává. Do velmi ohrožené skupiny patří děti v uprchlických táborech. Podle dat UNHCR je na světě přibližně 6 miliónů dětských uprchlíků ve věkovém rozhraní základního vzdělávání, přičemž jen 50% z nich má k základnímu vzdělávání přístup (oproti 91% celkové dětské populace). V Řecku jsou dětští migranti již dva roky, nicméně přístup ke státem zajišťovanému vzdělávání budou mít až od září 2017. Situace je zatím řešena různými alternativními způsoby prostřednictvím neziskových organizací, dobrovolníků z celého světa i z řad samotných uprchlíků a v době digitální vzniká též e-learningová podpora. Teoretická část této práce se věnuje právě těmto otázkám. Snaží se prozkoumat formy a možnosti vzdělávání v uprchlických táborech a současný stav vzdělání a zároveň se věnuje samotnému procesu vzdělávání. V empirické části pak hlouběji prozkoumá specifické bariéry, se kterými se vzdělavatelé (zaměstnanci neziskových organizací, dobrovolníci) setkávají při vzdělávání dětí v uprchlických táborech a popíše metody, jakými tyto bariéry úspěšně překonávají. S účastníky výzkumu, jimiž budou lidé, kteří se vzdělávání těchto dětí věnují alespoň po dobu tří měsíců a ideálně se zkušenostmi i se vzděláváním v jiném prostředí, budou vedeny hloubkové rozhovory. Jako podpora těmto rozhovorům bude sloužit aktivně zúčastněné pozorování. Získané informace mohou sloužit jako odrazový můstek k zefektivnění práce a zlepšení vzdělávání dětských migrantů, a to nejen v uprchlických táborech, ale i v rámci formálního vzdělávání.
Seznam odborné literatury
BEJČEK, Jan Matěj. Úvod do práce s rodinami migrantů s udělenou mezinárodní ochranou: právní aspekty uprchlictví, specifika sociální práce s rodinami uprchlíků, integrace a vzdělávání dětí a žáků z uprchlických rodin. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. 188 stran. ISBN 978-80-7452-123-2
CEBOLLA, Boado, Héctor a Larios Paterna, María Jesús. Inmigración y educación. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2009. 88 s. Foro; 18. ISBN 978-84-259-1446-1.
CULBERTSON, Shelly. Education of Syrian refugee children: managing the crisis in Turkey, Lebanon, and Jordan [online]. Santa Monica, California: RAND Corporation, 2015, ©2015 [cit. 2017-01-28]. ISBN 978-0-8330-9246-5. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=11150383.
DRYDEN-PETERSON, Sarah. Refugee Education: A Global Review. University of Toronto: UN High Commissioner for Refugees (UNHCR), Refugee Education: A Global Review, November 2011, available at: http://www.refworld.org/docid/5142ee1c2.html
HRW. "Growing Up Without an Education": Barriers to Education for Syrian Refugee Children in Lebanon. Printed in the United States of America: Human Rights Watch, 2016. ISBN 978-1-6231-33771
HRW. "When I Picture My Future, I See Nothing": Barriers to Education for Syrian Refugee Children in Turkey. Printed in the United States of America: Human Rights Watch, 2015. ISBN 978-1-6231-32934.
INEE. Mapping the Education Response to the Syrian Crisis. INEE Working Group on Minimum Standards and Network Tools. 2014, eliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/Mapping_the_Education_Response_to_the_Syrian_Crisis_FINAL.pdf: Inter-Agency Network for Education in Emergencies (INEE),
MARCZYOVÁ, Klaudia a kol. Aktuálne problémy migrácie v Európe a jej ľudskoprávna dimenzia. Prvé vydanie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, ediční středisko v nakladatelství Eva Rozkotová, Beroun, 2016. 398 stran. ISBN 978-80-87975-50-3.
MINA, Fazel a Stein A. The mental health of refugee children. Archives of Disease in Childhood [online]. BMJ, 2002, (87), 366-370 [cit. 2017-01-28]. ISSN 14682044. Dostupné z:http://adc.bmj.com/content/87/5/366.full.pdf+html
MIKUS KOS, Anica. Volunteers as helpers in war-related distress. Intervention Journal of Mental Health and Psychosocial Support in Conflict Affected Areas. 2003, Volume 1(Number 2), page 50 - 56. ISSN 1571-8883
OPEN SOCIETY FOUNDAUTION. On The Brink of a Lost Generation: ‘’I can’t read. I can’t write. I want to go to school.’’ Challenges to the education of Syrian Refugee Children and Youth in Turkey. Open Society Foundaution Turkey, http://aciktoplumvakfi.org.tr/pdf/On_the_Brink_of_a%20Lost_Generation.pdf
ROBERTS, Rebecca. Palestinians in Lebanon: refugees living with long-term displacement. London: I.B. Tauris., 2010. xii, 241 s. International library of post-war reconstruction and development; 4. ISBN 978-1-84511-971-3.
SCHEU, Harald Christian a Aslan, Ednan. Migrace a kulturní konflikty. Vyd. 1. Praha: Auditorium, 2011. 322 s. ISBN 978-80-87284-07-0.
SMITH, Alan, and Tony Vaux. 2003. Education, Conflict and International Development. London: Department for International Development (DFID), UK Government
SOMMERS, Marc. Children, Education and War: Reaching Education For All (EFA) Objectives In Countries Affected by Conflic. Conflict Prevention and Reconstruction Unit Working Papers [online]. Washington, D.C., USA, 2002, (1), 1-48 [cit. 2017-01-28]. Dostupné z:http://siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/278200-1099079877269/547664-1099079993288/children_edu_war_efa02.pdf
SOMMERS, Marc. 2003. The Education Imperative: Supporting Education in Emergencies. Washington, DC: Academy for Educational Development, and New York: Women’s Commission for Refugee Women and Children.
SULLIVAN, A. L. a G. R. SIMONSON. A Systematic Review of School-Based Social-Emotional Interventions for Refugee and War-Traumatized Youth. Review of Educational Research [online]. 2016,86(2) [cit. 2017-01-28]. DOI: 10.3102/0034654315609419. ISSN 0034-6543. Dostupné z:http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0034654315609419
UNESCO, 2013, Education Transforms Lives: http://www.unesco.se/wp-content/uploads/2015/02/Education-transforms-lives.pdf
UNESCO, Global Education Monitoring Report 2016: http://gem-report-2016.unesco.org
UNESCO, Inter-Agency Network for Education in Emergencies (INEE). 2004. Minimum Standards for Education in Emergencies, Chronic Crises and Early Reconstruction. Paris
UNESCO, Institute for Statistics: http://data.uis.unesco.org/
UNHCR, 2016, Global Trends – Forced Displacement in 2015: http://www.unhcr.org/statistics/unhcrstats/576408cd7/unhcr-global-trends-2015.html
UNHCR. Missing out: Refugee education in crisis [online]. 2016, , 48. Dostupné z: http://www.unhcr.org/57d9d01d0
WILLIAMS, Bhanu, Christine CASSAR, Georgie SIGGERS a Sebastian TAYLOR. Medical and social issues of child refugees in Europe. Archives of Disease in Childhood [online]. 2016,101(9). DOI: 10.1136/archdischild-2016-310657. ISSN 0003-9888. Dostupné z:http://adc.bmj.com/lookup/doi/10.1136/archdischild-2016-310657
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK