Proměny významu a role vzdělání ve společnosti
Název práce v češtině: | Proměny významu a role vzdělání ve společnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Metamorphoses of the Meaning and the Role of Education in the society |
Klíčová slova: | Vzdělání; vzdělanostní společnost; průmyslová a postprůmyslová společnost |
Klíčová slova anglicky: | Education; Knowledge society; Industrial and Post-industrial society |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.02.2017 |
Datum zadání: | 09.02.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.03.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 01.06.2021 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tématem diplomové práce jsou proměny významu a role vzdělání ve společnosti. Samotná práce bude rozdělena na část teoretickou a část teoreticko-empirickou. Teoretická část bude po vymezení základních pojmů zaměřena na to, jak se měnil význam a role vzdělání ve společnosti. Na část teoretickou pak bude navazovat část empirická, opírající se primárně o dostupné údaje (statistiky) a doplněna vlastním výzkumem, která bude mapovat současnou situaci na poli vzdělávání.
Předběžná osnova: Úvod Cílem práce je zprostředkovat pohled na vzdělání tak, jak bylo chápáno v období modernity a tak jak jej chápeme dnes; jakými proměnami prošla společnost a jak se spolu s ní měnilo i pojetí vzdělání. Část teoretická 1. Vymezení základních pojmů + co je o tématu již známo 2. Pojetí vzdělání v industriální společnosti 3. Pojetí vzdělání v postindustriální společnosti Část teoreticko-empirická (statistiky, výzkum) 1. Současná situace na poli vzdělávání v návaznosti na "trh práce" - přestává být vzdělání prostředkem k dosažení vyššího sociálního statusu? 2. Vzdělání jako pojistka - lze vzdělání chápat jako "pojistku" k udržení stávající pozice a snižující riziko společenského poklesu? Ocitají se absolventi vysokých škol v "pasti" a jsou nuceni přijímat pracovní místa odpovídající středoškolské kvalifikaci? Závěr Shrnutí poznatků. |
Seznam odborné literatury |
Seznam literatury:
BELL, Daniel. The coming of post-industrial society: a venture in social forecasting. New York: Basic books, 1973. BELL, Daniel. Kulturní rozpory kapitalismu. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-84-2. BECK, Ulrich. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. 2. vyd. Přeložil Otakar VOCHOČ. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011. Post (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-047-6. BURKE, Peter. Společnost a vědění: od Gutenberga k Diderotovi. Praha: Karolinum (nakladatelství), 2007. ISBN 978-80-246-1319-2. BURKE, Peter. Společnost a vědění: Od Encyklopedie k Wikipedii. II :. Přeložil Martin POKORNÝ. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2046-6. KELLER, Jan a Lubor TVRDÝ. Vzdělanostní společnost?: chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. Studie (Sociologické nakladatelství), 49. sv. ISBN 978-80-86429-78-6. LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. XXI. století. ISBN 978-80-200-1677-5. |