Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Proměny významu a role vzdělání ve společnosti
Název práce v češtině: Proměny významu a role vzdělání ve společnosti
Název v anglickém jazyce: Metamorphoses of the Meaning and the Role of Education in the society
Klíčová slova: Vzdělání; vzdělanostní společnost; průmyslová a postprůmyslová společnost
Klíčová slova anglicky: Education; Knowledge society; Industrial and Post-industrial society
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.02.2017
Datum zadání: 09.02.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.03.2017
Datum a čas obhajoby: 01.06.2021 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 01.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce jsou proměny významu a role vzdělání ve společnosti. Samotná práce bude rozdělena na část teoretickou a část teoreticko-empirickou. Teoretická část bude po vymezení základních pojmů zaměřena na to, jak se měnil význam a role vzdělání ve společnosti. Na část teoretickou pak bude navazovat část empirická, opírající se primárně o dostupné údaje (statistiky) a doplněna vlastním výzkumem, která bude mapovat současnou situaci na poli vzdělávání.

Předběžná osnova:

Úvod
Cílem práce je zprostředkovat pohled na vzdělání tak, jak bylo chápáno v období modernity a tak jak jej chápeme dnes; jakými proměnami prošla společnost a jak se spolu s ní měnilo i pojetí vzdělání.

Část teoretická
1. Vymezení základních pojmů + co je o tématu již známo
2. Pojetí vzdělání v industriální společnosti
3. Pojetí vzdělání v postindustriální společnosti

Část teoreticko-empirická (statistiky, výzkum)
1. Současná situace na poli vzdělávání v návaznosti na "trh práce" - přestává být vzdělání prostředkem k dosažení vyššího sociálního statusu?
2. Vzdělání jako pojistka - lze vzdělání chápat jako "pojistku" k udržení stávající pozice a snižující riziko společenského poklesu? Ocitají se absolventi vysokých škol v "pasti" a jsou nuceni přijímat pracovní místa odpovídající středoškolské kvalifikaci?

Závěr
Shrnutí poznatků.
Seznam odborné literatury
Seznam literatury:
BELL, Daniel. The coming of post-industrial society: a venture in social forecasting. New York: Basic books, 1973.
BELL, Daniel. Kulturní rozpory kapitalismu. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-84-2.
BECK, Ulrich. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. 2. vyd. Přeložil Otakar VOCHOČ. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011. Post (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-047-6.
BURKE, Peter. Společnost a vědění: od Gutenberga k Diderotovi. Praha: Karolinum (nakladatelství), 2007. ISBN 978-80-246-1319-2.
BURKE, Peter. Společnost a vědění: Od Encyklopedie k Wikipedii. II :. Přeložil Martin POKORNÝ. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2046-6.
KELLER, Jan a Lubor TVRDÝ. Vzdělanostní společnost?: chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. Studie (Sociologické nakladatelství), 49. sv. ISBN 978-80-86429-78-6.
LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. XXI. století. ISBN 978-80-200-1677-5.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK