Zkušenost zprostředkovaného učení v interakcích rodičů a dětí
Název práce v češtině: | Zkušenost zprostředkovaného učení v interakcích rodičů a dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Mediation learning experience within parents - children interactions |
Klíčová slova: | Zkušenost zprostředkovaného učení|pozorování|shoda posuzovatelů|mladší školní věk|přístup MISC|Reuven Feuerstein|Pnina Klein |
Klíčová slova anglicky: | Mediated learning experience|observation|interrater agreement|school age|MISC approach|Reuven Feuerstein|Pnina Klein |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.01.2017 |
Datum zadání: | 26.01.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.01.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 27.05.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.05.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Východiskem navrhované diplomové práce bude teorie zkušenosti zprostředkovaného učení, jejímž autorem je Reuven Feuerstein. Tento přístup pokládá za důležitý při edukaci dětí. Umožňuje dětem porozumění světu kolem nás, ale také učivu ve škole, rozvíjí kognici dětí, obohacuje jejich myšlení, učí je klást si otázky a řešit problémy různými způsoby. Autor rovněž popsal několik základních forem zprostředkování, které můžeme v interakci dítěte s vychovatelem pozorovat a které značí, že příslušná interakce skutečně nese rysy zkušenosti zprostředkovaného učení. V zahraniční vznikla sebehodnotící škála, která mapuje míru zprostředkování učitelů a rodičů Observation of Mediation Interaction. Autorem je Klein, Tzuriel metodu přizpůsobil pro pozorování interakcí dětí školního a předškolního věku s učiteli či rodiči. Cílem práce je vytvořit adaptaci metody v českém jazyce, určenou pro rodiče. Tento nástroj by pak rodičům mohl sloužit jako zpětná vazba vzhledem k jejich práci s dětmi i jako návrh dalších efektivních strategií, pomocí kterých mohou rozvinout poznávání, přemýšlení a učení svých potomků. |
Seznam odborné literatury |
Feuerstein, R., Rand, Y., & Rynders, J. E. (1988). Don't accept me as I am: helping "retarded" people to excel. New York: Plenum Press. Feuerstein, R. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. Praha: Karolinum. Kozulin, A. (1998). Psychological Tools. London: Harvard University Press Lidz, C. S. (1991). Practitioner's guide to dynamic assessment. New York: Guilford Press. Tzuriel, D. (2001). Dynamic Assessment of Young Children. Boston, MA: Springer US. Tzuriel, D., & Hanuka-Levy, D. (2014). Siblings' Mediated Learning Strategies in Families With and Without Children With Intellectual Disabilities. American Journal On Intellectual And Developmental Disabilities, 119(6), 565-588. http://doi.org/10.1352/1944-7558-119.6.565 |