Strategie metakognice při studiu odborných a populárně vědeckých textů ve výuce
Název práce v češtině: | Strategie metakognice při studiu odborných a populárně vědeckých textů ve výuce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Strategies of metacognition during studying of technical and popular scientific texts |
Klíčová slova: | autoregulace|metakognice|funkční gramotnost|tvorba strategií|zpracování textu|hodnocení textu |
Klíčová slova anglicky: | self-regulation|metacognition|functional literacy|making of strategies|text elaboration|text evaluation |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.01.2017 |
Datum zadání: | 12.01.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2017 |
Odevzdaná/archivovaná: | odevzdaná studentem a archivovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Předkládaná práce se zaměřuje na možnosti zdokonalování žákových schopností reflektovat svůj poznávací proces a zkvalitňovat tak vlastní učební kompetenci v běžné školní výuce. Teoreticky se opírá o koncepty rozvojetvorného učení, program Čtením a psaním ke kritickému myšlení a další postupy metakognitivního a autoregulovaného učení. Práce nabízí přehled strategií, které jsou využitelné ve vyučovacích hodinách i při samostudiu a v celoživotním učení a zároveň jsou dostatečně časově nenáročné, aby učitel nebyl nucen volit mezi obsahem a metodou, ale aby oba aspekty byly v souladu. Zároveň tak nabízí možnost naplnit cíle Rámcových vzdělávacích programů, jejichž výstupy v ohledu intelektuálním i osobnostně sociálním jsou v souhlasu s představenými metodami práce s výukovými materiály. Práce konstatuje požadavky na práci učitele i žáků v průběhu nácviku těchto strategií a vymezuje cílové standardy formulované kognitivními úrovněmi. |
Seznam odborné literatury |
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. GRECMANOVÁ Helena, URBANOVSKÁ, Eva. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. HELUS, Zdeněk. Zřetel k autoregulaci jako složka osobnostního přístupu k žákům. In: Pedagogika, 1990, č. 1, s. 27 – 38. HELUS, Zdeněk, PAVELKOVÁ, Isabella. Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci školy. In: Pedagogika, 1992, č. 2, s. 197 – 208. KULIČ, Václav. Psychologie řízeného učení. Praha: Academia, 1992. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. HADJ MOUSSOVÁ, Zuzana. Programy instrumentálního obohacení. Pedagogika, 1996, 46(1), s. 39-48. HOCK, Birgit. Jak vyzrát na učení: rychlá pomoc pro žáky a studenty od 12 do 16 let. In: SMS: stručný, malý, srozumitelný. Klub mladých čtenářů. 1. vyd. Praha: Albatros, 2007. HRBÁČKOVÁ, Karla. Rozvoj autoregulace učení studentů. Praha: Hnutí R, 2011. KRYKORKOVÁ, Hana a kol. Metakognice a autoregulace: - jedna z možností rozvoje učební kompetence žáků. Praha: [FF UK], 2008. KRYKORKOVÁ, Hana. Kognitivní svébytnost, teoretická východiska a okolnosti jejího rozvíjení. Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, 2008, 58(2). KRYKORKOVÁ, Hana a CHVÁL, Martin. Rozvoj metakognice - cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 2001, 51(2), s. 185-196. KRYKORKOVÁ, Hana, CHVÁL, Martin. Motivační předpoklady rozvoje metakognitivních dispozic. Pedagogika, 2003, 53(1). ŘÍČAN, Jaroslav a PEŠOUT, Ondřej. Používané metakognitivní strategie žáků v kontextu autoregulovaného učení. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. WILDOVÁ, Radka a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. |