Mezi literaturou a fotografií. Čtení (prázdných) míst v dílech G. Rodenbacha, W.G. Sebalda a P. Krále
Název práce v češtině: | Mezi literaturou a fotografií. Čtení (prázdných) míst v dílech G. Rodenbacha, W.G. Sebalda a P. Krále |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Between Literature and Photography. Reading of (Empty) Places in the Works of G. Rodenbach, W.G. Sebald and P. Král |
Klíčová slova: | G. Rodenbach|W.G. Sebald|fotografie|fakt|fikce|index|ikon|konotace |
Klíčová slova anglicky: | G. Rodenbach|W.G. Sebald|photograph|fact|fiction|index|icon|connotation |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.12.2016 |
Datum zadání: | 22.12.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.01.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2017 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. Dr. phil. Josef Vojvodík, M.A. |
Zásady pro vypracování |
Práce se pokusí o vizuální čtení textů G. Rodenbacha, W.G. Sebalda a P. Krále, které jsou tematicky spřízněné procházením prázdných míst. Tento způsob čtení jsme zvolili nejen proto, že texty jsou doprovázené fotografickými snímky (jedná se o příklady fototextů), ale také proto, že samy k takovému čtení vybízejí tím, že implikují jistou nedostatečnost slov. Rodenbach v úvodu k „Mrtvým Bruggám“ vyzdvihuje potřebu reprodukovat Město a vložit ho mezi stránky, aby na čtenáře mohlo působit, Sebald tematizuje nedostatečnost obrazotvornosti, která je spjata s fikčním textem a Král místo toho, aby mluvil „jazykem sekty“, která se zadrhává a breptá, nechává promluvit město jeho vlastní obrazovou řečí. Práce bude zkoumat na pozadí vybraných textů problematiku dvojího, zdánlivě paradoxního charakteru fotografického obrazu. Na jednu stranu je fotografie považována za prostředek autentifikace a je vyzdvihován její dokumentární charakter, na straně druhé má potenciál fikce, často vede v námi vybraných textech ke snění a kontemplaci. Práce se dále bude zabývat vztahem média fotografie a času, smrti a melancholie (inspirováno Barthesovou „Světlou komorou“) a v neposlední řadě se pokusí svými analytickými a interpretačními postupy osvětlit specifický způsob čtení, které tyto texty vyžadují, a s kterým souvisí přecházení od vizuálního k textuálnímu (inspirováno prácemi Mieke Bal). |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura: Francouzský symbolismus. Praha: Československý spisovatel, 1974. KRÁL, Petr. Arco a jiné prózy. Praha: Agite/ Fra, 2005. KRÁL, Petr. Fotografie v surrealismu. Praha: Torst, 1994. KRÁL, Petr. Město je náš les. Praha: Agite/ Fra, 2015. KRÁL, Petr. Praha. Praha: Karolinum, 2000. KRÁL, Petr. Přesuny. Praha; Příbram: Knihovna Jana Drdy, 2005. KRÁL, Petr. Úniky a návraty: rozhovor/ Radim Kopáč. Praha: Akropolis, 2006. KRÁL, Petr. Vlastizrady. Praha: Torst, 2015. KRÁL, Petr. Základní pojmy. Praha; Příbram: Knihovna Jana Drdy, 2002. KRÁL, Petr. Zpráva o místech. Praha: Torst, 2008. MOISSE, Charles. Osm básníků z Belgie: Výbor z belgické poesie francouzského jazyka. Praha: SNKLHU, 1958. RODENBACH, Georges. Bruges-la-mort. Paris: Flammarion, 1892. RODENBACH, Georges. Bruges-la-mort. Paris: Flammarion, 1998. RODENBACH, Georges. L’Arbre. Bruxelles: Le Cri, 2000. RODENBACH, Georges. L’Art en exil. Paris: Librairie moderne, 1889. RODENBACH, Georges. Le Carillonneur. Bruxelles: Éperonniers, 1987. RODENBACH, Georges. Le Règne du silence. Paris: Bibliothèque-Charpentier, 1905. RODENBACH, Georges. Mrtvé Bruggy. Ústí nad Labem: AOS Publishing, 2009. RODENBACH. Georges. Mŕtve Bruggy. Bratislava: Smena, 1982. RODENBACH, Georges. Mrtvé město. Praha: nakl. J. Otto, 1907. RODENBACH, George. Strom. Praha: Alois Hynek, 1911. RODENBACH, Georges. Ve vyhnanství. Praha: K. Neumannová, 1913. RODENBACH, Georges. Z říše ticha. Praha: Beatrice Bresková, 1948. SEBALD, W.G. Across the Land and the Water: Selected Poems 1964-2001. London: Penguin Books limited, 2011. SEBALD, W.G. A Place in the Country. London: Penguin Books limited, 2013. SEBALD, W.G. Austerlitz. Praha: Paseka, 2009. SEBALD, W.G. Die Ringe des Saturn, Eine englische Wallfahrt. Frakfurt am Main: Vito von Eichborn GmbH & Co Verlag KG, 1995. SEBALD, W.G. Pocity a závratě. Praha: Paseka, 2015. SEBALD, W.G. Saturnovy prstence: Anglická pouť. Praha: Paseka, 2012. SEBALD, W.G. The Rings of Saturn: an English pilgrimage. New York: New Direction Publishing, 2016. SEBALD, W.G. Vystěhovalci. Praha: Paseka, 2006. SEIFERT, Jaroslav. Třeba vám nesu růže. Praha: Mladá fronta, 1991. Sekundární literatura: AUGÉ, Marc. Non-lieux: introduction à une anthropologie de la surmodernité. Paris: Seuil, 1992. AUMONT, Jacques. Obraz. Praha: Akademie múzických umění, 2005. BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Dauphin, 1997. BACHELARD, Gaston. Poetika prostoru. Praha: Malvern, 2009. BACHELARD, Gaston. Voda a sny. Praha: Mladá fronta, 1997. BAL, Mieke. Looking In: The Art of Viewing. London: Routledge, 2004. BAL, Mieke. Reading Rembrandt: beyond the word-image opposition. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2006. BAL, Mieke. The mottled screen: reading Proust visually. Stanford: Stanford University Press, 1997. BARTHES, Roland. Le message photographique. In Communications 1, s.127-138. Dostupné online z:http://www.persee.fr/doc/comm_0588-8018_1961_num_1_1_921 BARTHES, Roland. Rétorika obrazu. In Co je to fotografie, Karel Císař (ed.). Praha: Herramnn & synové, 2004. BARTHES, Roland. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha: Fra, 2005. BAUDELAIRE, Charles. Salón 1859: Moderní obecenstvo a fotografie. In Úvahy o některých současnících. Praha: Odeon, 1968. BAZIN, André. Ontologie fotografického obrazu. In Co je to fotografie, Karel Císař (ed.). Praha: Herramnn & synové, 2004. BENJAMIN, Walter. Malé dějiny fotografie. In Co je to fotografie, Karel Císař (ed.). Praha: Herrmann & synové, 2004. BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979. BERGER, John. Pochopení fotografického obrazu. In Co je to fotografie, Karel Císař (ed.). Praha: Herramnn & synové, 2004. BOURDIEU, Pierre. Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie. Paris: Minuit, 1965. BRUNET, François. Photography and Literature. London: Reaktion books, 2009. BURGIN, Victor. Prohlížení fotografií. In Co je to fotografie, Karel Císař (ed.). Praha: Herramnn & synové, 2004. CASEY, Edward. Getting Back into place: toward a renewed understanding of the place-world. Bloomington: Indiana University, 1993. CASEY, Edward. Fate of Place: a philosophical history. Berkeley: University of California Press, 1997. CAWS, Mary Ann. The Eye in The Text: Essays on Perception, Mannerist to Modern. Princeton: Princeton University Press, 1981. DIDI-HUBERMAN, Georges. La ressemblance par le contact. Archéologie, anachronisme et modernité de l’empreinte. Paris: Éditions de minuit, 2008. FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. Praha: Hynek s.r.o., 1994. HODROVÁ, Daniela. Místa s tajemstvím. Praha: KLP, 1994. JIROUŠEK, Jan. Základní kategorie relací slovních a obrazových projevů (metagenetický model). In Česká literatura 43, č.2, s.139-158. KRAKAUER, Siegfried. Fotografie. In Co je to fotografie, Karel Císař (ed.). Praha: Herramnn & synové, 2004. KRAUSSOVÁ, Rosalind. Fotografické podmínky surrealismu. In Co je to fotografie, Karel Císař (ed.). Praha: Herramnn & synové, 2004. KRAUSSOVÁ, Rosalind. Obraz, text a index: poznámky k umění 70. let. In Co je to fotografie, Karel Císař (ed.). Praha: Herramnn & synové, 2004. LÁB, Filip. Fotografie po fotografii. Praha: Karolinum, 2009. LESSING, G. E. Laokoon čili o hranicích malířství a poezie. Praha: SNKLHU, 1960. MALPAS, J. Place and Experience: a philosophical topography. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. MÉAUX, Daniele. Lire et voir. In Livres de photographies et de mots, č.1. Paris: Minard, 2009. MONTIER, JP. Littérature et photographie. Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2008. MUKAŘOVSKÝ, Jan. Mezi poezií a výtvarnictvím. In Kapitoly z české poetiky I. Praha: Svoboda, 1948. NOVÁK, Aleš; TUREK, Pavel. Příspěvky k filosofii. Praha: Togga, 2011. OLIN, Margaret. Touching Photographs: Roland Barthes “Mistaken“ Identity. In Representations č.80., 2002. ORTEL, Philippe. La littérature a l’ère de la photographie. Nimes: Éditions J. Chambon, 2002. PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Praha: Herrman & synové, 2009. SEKULA, Allan. O vynalezení fotografického významu. In Co je to fotografie, Karel Císař (ed.). Praha: Herramnn & synové, 2004. SONTAG, Susan. O fotografii. Praha: Paseka/barrister&principal, 2002. SONTAG, Susan. S bolestí druhých před očima. Praha: Paseka, 2011. SOUKUPOVÁ, Klára; ŠPÍNA, Michal. Hlasy míst: prostor, místo a geografie ve světové poezii. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016. WOLF. Intermedialita: široké pole výzkumu a výzva literární vědě. Česká literatura 59, č.1, s.62-85. |