Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Fotografie jako autorské dílo a ochrana autorských práv fotografa
Název práce v češtině: Fotografie jako autorské dílo a ochrana autorských práv fotografa
Název v anglickém jazyce: Photograph as the copyright and copyright protection of photographer
Klíčová slova: Fotografie, Autorské právo, Ochrana autorských práv
Klíčová slova anglicky: Photograph, Copyright law, Copyright protection
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav práva autorského, práv průmyslových a práva soutěžního (22-UPA)
Vedoucí / školitel: JUDr. Zuzana Císařová
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.12.2016
Datum zadání: 13.12.2016
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.09.2018
Datum a čas obhajoby: 25.09.2018 08:00
Místo konání obhajoby: Právnická fakulta UK, nám. Curieových 7, Praha 1, 028, 28
Datum odevzdání elektronické podoby:05.09.2018
Datum proběhlé obhajoby: 25.09.2018
Oponenti: JUDr. Petra Žikovská
 
 
 
Předběžná náplň práce
Cílem této diplomové práce s názvem „Fotografie jako autorské dílo a ochrana autorských práv fotografa“ je popsat základní východiska a charakteristiky současné právní úpravy autorského díla, konkrétně fotografie. Komplexní právní úpravu fotografie český právní řád neobsahuje a práce se tak uceleně věnuje jednotlivým aspektům autorského práva týkající se charakteristiky fotografie jako autorského díla, práv fotografa či nároků na ochranu jeho autorských práv. Práce vychází především z komentářové literatury k autorskému zákonu, předpisů autorského práva na vnitrostátní, mezinárodní i evropské úrovni. V neposlední řadě bylo čerpáno také z rozhodnutí českých i zahraničních soudů z důvodu rychlého rozvoje autorského práva v informační společnosti a nedostatečné úpravy současné legislativy. Vzhledem k zálibě autorky práce k fotografii je práce doplněna osobními postřehy z fotografické praxe. Text diplomové práce je rozdělen na sedm kapitol, z nichž první se věnuje autorskému právu obecně, jeho principům, základním pojmům a okamžiku vzniku autorského práva. Kapitola druhá se již zaměřuje na fotografii a rozebírá, co je předmětem ochrany autorského práva. Třetí kapitola se zabývá autorem fotografie a vymezuje, za jakých podmínek vzniká autorství. Současně osvětluje pojmy jako dílo anonymní, pseudonymní, zaměstnanecké nebo okolnosti vzniku díla několika spoluautorů. Kapitola čtvrtá se dotýká fotografování cizích věcí a osob, tedy omezení fotografa, která musí sám respektovat. Pátá kapitola pojednává o volných užitích a zákonných licencích užití fotografie, které představují zákonné omezení autorského práva. V šesté kapitole se pojednává o licenci, především o specifikách licence k fotografii a smyslu uzavírání takových smluv. Poslední, sedmá, kapitola komplexně vymezuje možnosti ochrany fotografa, a to nejen právní, ale i faktické. V závěrečné části práce jsou kriticky shrnuty závěry, ke kterým autorka práce dospěla ve vztahu k právní úpravě fotografie v České republice. Hlavním výstupem práce je shrnutí právních vztahů ve fotografii, které bude nejen detailně propracovaným ucelením právní úpravy, ale také srozumitelným vysvětlením fungování autorskoprávních vztahů pro odbornou veřejnost.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The objective of the master’s thesis called ‘Photograph as the copyright and copyright protection of photographer’ is to describe the basic foundations and characteristics of the current regulation of copyright work, specifically of photography. The Czech legal system do not contain a complex regulation of photography; therefore, the thesis deals with the individual aspects of copyright law related to the characterisation of photographs as a copyright work, the rights of photographers or their rights related to the protection of their copyright. The thesis is based primarily on copyright law commentaries, copyright regulation on the Czech, international and European level and on the decisions of both Czech and foreign courts due to rapid development of copyright law in the information society and the inflexibility of the current legislation. Due to the author’s interest in photography, the thesis is enriched with personal observations from her own experience with photography. The thesis is divided into seven chapters. The first deals with the general description of copyright, its principles, basic concepts and the moment of copyright formation. Chapter two focuses on photography and discusses the subject of copyright protection. Chapter three deals with authorship of photography, defines under which conditions does the authorship arise and explains concepts such as anonymous work, pseudonymous work, employee work or the circumstances of the creation of a co-authors’ work. Chapter four discusses the issue of photographs of third persons and their belongings that is the limitations of the photographer, which he must respect. Chapter five looks into free use and compulsory licences of photography use, which constitute the legal limitations of copyright. Chapter six deals with licences, particularly with the specifics of photography licences and the reasons to conclude such contracts. Finally, chapter seven comprehensively summarises the options of legal, but also factual, protection of a photographer. The final part of the thesis outlines the conclusions the author has reached regarding the regulation of photography in the Czech Republic. The main output of the thesis is a summary of copyright law relations in the area of photography, which is not only a detailed elaboration of the regulation but also an comprehensive explanation of copyright law for specialist in this field.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK