Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Václav Příhoda a Anton Semjonovič Makarenko-pedagogické myšlenky a jejich možný vliv na koncepci výchovy židovských dětí v terezínském ghettu
Název práce v češtině: Václav Příhoda a Anton Semjonovič Makarenko-pedagogické myšlenky a jejich možný vliv na koncepci výchovy židovských dětí v terezínském ghettu
Název v anglickém jazyce: Václav Příhoda and Anton Semjonovič Makarenko-pedagogical thoughts and their possible influence on the conception of jewish children education in ghetto Terezín
Klíčová slova: Kolektivní výchova|V. Příhoda|A.S. Makarenko|ghetto Terezín|výchova židovských dětí|výchova v a pro společenství|dětské domovy|terezínští vychovatelé|prvky kolektivní výchovy|dětská samospráva|symboly společenské jednoty|společné cíle
Klíčová slova anglicky: Collective education|V. Příhoda|A.S. Makarenko|ghetto Terezín|jewish children education|education in and for a community|children´s homes|the tutors of Terezín|the elements of a collective education|children self-government|the symbols of social unity|common goals
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.12.2016
Datum zadání: 09.12.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.06.2017
Datum a čas obhajoby: 24.05.2018 10:30
Datum odevzdání elektronické podoby:04.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 24.05.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je porovnat výchovné metody a prostředky, které využívali vychovatelé při práci s dětmi v židovském ghettu Terezín v letech 1942 - 1944, s metodami a prostředky kolektivní výchovy, jak se s nimi můžeme setkat v práci Václava Příhody a Antona Semjonoviče Makarenka. Výsledné porovnání má poukázat na to, že s velkou pravděpodobností terezínští vychovatelé čerpali inspiraci právě v díle a myšlenkách obou výše zmíněných pedagogických osobností.
Předběžná osnova práce:
Úvod
1. Kolektivní výchova v díle V. Příhody
2. A.S. Makarenko a jeho kolektivní výchova mládeže
3. Terezínské ghetto
4. Židovská samospráva a otázka výchovy dětí v ghettu
4.1 Výchova v a pro společenství
5. Dětské a mládežnické domovy
5.1 Domov L 417 a republika ŠKID
5.2 Terezínští vychovatelé
6. Příhodovské a makarenkovské prvky v práci terezínských vychovatelů
6.1 Dětské samosprávy a zájmové kluby
6.2 Dětské časopisy a pravidelná shromáždění
6.3 Symboly společenské jednoty
6.4 Kolektiv jako výchovný prostředek
6.5 Význam společné práce a cílů
Závěr
Seznam odborné literatury
CIPRO, Miroslav. V. Příhoda a výchova. Praha: Vydáno vlastním nákladem, 1994.
CHLÁDKOVÁ, L. Terezínské ghetto.Praha: V Ráji, 2005. ISBN 80-86758-18-4
KÁRNÝ, Miroslav, Margita KÁRNÁ a Eva LORENCOVÁ. Terezínské studie a dokumenty. Praha: Academia (nadace Terezínská iniciativa), 1998. ISBN 80-200-0682-6.
KASPEROVÁ, Dana. Výchova a vzdělávávní židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín. Praha: Filozofická fakulta UK, 2010. ISBN 978-80-7308-327-4.
KŘÍŽKOVÁ, Marie Rút, Kurt Jiří KOTOUČ a Zdeněk ORNEST.Je mojí vlastí hradba ghett?: Básně, próza a kresby terezínských dětí. Praha:Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-528-0.
MAKAROVA, Elena. Pevnost nad propastí. Já, děcko bloudící?. Praha: Bergman, 2009. ISBN 978-80-904207-2-4.
MEDYNSKIJ, E. N. Anton Semjonovič Makarenko. Jeho život a pedagogická tvorba. Praha: Dědictví Komenského, 1950.
PAVLÁT, L. Židé - dějiny a kultura. Praha: Židovské muzeum v Praze, 2005. ISBN 80-86889-11-4
PECHA, Libor. Makarenko a současná kolektivní výchova. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968.
PECHA, Libor. A. S. Makarenko. Pedagog, spisovatel, člověk: komentovaný výbor z díla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
PECHA, Libor. Krutá poema: Makarenko - jak ho neznáme. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-027-9.
PŘÍHODA, Václav. Idea školy druhého stupně. Brno: Ústřední učitelské nakladatelství a knihkupectví, 1945.
PŘÍHODA, Václav. Racionalisace školství. Praha: Orbis, 1930.
VÁŇOVÁ, Růžena. Československé školství ve 30. letech: Příhodovská reforma. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.
VÁŇOVÁ, Růžena a Dana NEJEDLÁ. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.

ČASOPISY
NOVÝ, V. Žákovská společná shromáždění. Školské reformy 1935/1936. Praha, 1936.

OSTATNÍ ZDROJE
Všechna dochovaná čísla časopisů terezínských dětí jsou dostupná na:
Http://www.terezinskastafeta.cz [online]. 2014 [cit. 2016-12-08].

www.zshostivar.cz/kronika/1930-31.pdf
www.zshostivar.cz/kronika/1929-30.pdf
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK