Václav Příhoda a Anton Semjonovič Makarenko-pedagogické myšlenky a jejich možný vliv na koncepci výchovy židovských dětí v terezínském ghettu
Název práce v češtině: | Václav Příhoda a Anton Semjonovič Makarenko-pedagogické myšlenky a jejich možný vliv na koncepci výchovy židovských dětí v terezínském ghettu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Václav Příhoda and Anton Semjonovič Makarenko-pedagogical thoughts and their possible influence on the conception of jewish children education in ghetto Terezín |
Klíčová slova: | Kolektivní výchova|V. Příhoda|A.S. Makarenko|ghetto Terezín|výchova židovských dětí|výchova v a pro společenství|dětské domovy|terezínští vychovatelé|prvky kolektivní výchovy|dětská samospráva|symboly společenské jednoty|společné cíle |
Klíčová slova anglicky: | Collective education|V. Příhoda|A.S. Makarenko|ghetto Terezín|jewish children education|education in and for a community|children´s homes|the tutors of Terezín|the elements of a collective education|children self-government|the symbols of social unity|common goals |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.12.2016 |
Datum zadání: | 09.12.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2018 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Cílem této práce je porovnat výchovné metody a prostředky, které využívali vychovatelé při práci s dětmi v židovském ghettu Terezín v letech 1942 - 1944, s metodami a prostředky kolektivní výchovy, jak se s nimi můžeme setkat v práci Václava Příhody a Antona Semjonoviče Makarenka. Výsledné porovnání má poukázat na to, že s velkou pravděpodobností terezínští vychovatelé čerpali inspiraci právě v díle a myšlenkách obou výše zmíněných pedagogických osobností. Předběžná osnova práce: Úvod 1. Kolektivní výchova v díle V. Příhody 2. A.S. Makarenko a jeho kolektivní výchova mládeže 3. Terezínské ghetto 4. Židovská samospráva a otázka výchovy dětí v ghettu 4.1 Výchova v a pro společenství 5. Dětské a mládežnické domovy 5.1 Domov L 417 a republika ŠKID 5.2 Terezínští vychovatelé 6. Příhodovské a makarenkovské prvky v práci terezínských vychovatelů 6.1 Dětské samosprávy a zájmové kluby 6.2 Dětské časopisy a pravidelná shromáždění 6.3 Symboly společenské jednoty 6.4 Kolektiv jako výchovný prostředek 6.5 Význam společné práce a cílů Závěr |
Seznam odborné literatury |
CIPRO, Miroslav. V. Příhoda a výchova. Praha: Vydáno vlastním nákladem, 1994. CHLÁDKOVÁ, L. Terezínské ghetto.Praha: V Ráji, 2005. ISBN 80-86758-18-4 KÁRNÝ, Miroslav, Margita KÁRNÁ a Eva LORENCOVÁ. Terezínské studie a dokumenty. Praha: Academia (nadace Terezínská iniciativa), 1998. ISBN 80-200-0682-6. KASPEROVÁ, Dana. Výchova a vzdělávávní židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín. Praha: Filozofická fakulta UK, 2010. ISBN 978-80-7308-327-4. KŘÍŽKOVÁ, Marie Rút, Kurt Jiří KOTOUČ a Zdeněk ORNEST.Je mojí vlastí hradba ghett?: Básně, próza a kresby terezínských dětí. Praha:Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-528-0. MAKAROVA, Elena. Pevnost nad propastí. Já, děcko bloudící?. Praha: Bergman, 2009. ISBN 978-80-904207-2-4. MEDYNSKIJ, E. N. Anton Semjonovič Makarenko. Jeho život a pedagogická tvorba. Praha: Dědictví Komenského, 1950. PAVLÁT, L. Židé - dějiny a kultura. Praha: Židovské muzeum v Praze, 2005. ISBN 80-86889-11-4 PECHA, Libor. Makarenko a současná kolektivní výchova. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. PECHA, Libor. A. S. Makarenko. Pedagog, spisovatel, člověk: komentovaný výbor z díla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. PECHA, Libor. Krutá poema: Makarenko - jak ho neznáme. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-027-9. PŘÍHODA, Václav. Idea školy druhého stupně. Brno: Ústřední učitelské nakladatelství a knihkupectví, 1945. PŘÍHODA, Václav. Racionalisace školství. Praha: Orbis, 1930. VÁŇOVÁ, Růžena. Československé školství ve 30. letech: Příhodovská reforma. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995. VÁŇOVÁ, Růžena a Dana NEJEDLÁ. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995. ČASOPISY NOVÝ, V. Žákovská společná shromáždění. Školské reformy 1935/1936. Praha, 1936. OSTATNÍ ZDROJE Všechna dochovaná čísla časopisů terezínských dětí jsou dostupná na: Http://www.terezinskastafeta.cz [online]. 2014 [cit. 2016-12-08]. www.zshostivar.cz/kronika/1930-31.pdf www.zshostivar.cz/kronika/1929-30.pdf |