Specifika komunikace s dětmi s poruchou autistického spektra
Název práce v češtině: | Specifika komunikace s dětmi s poruchou autistického spektra |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specifications in communication with children with autistic syndrome defect |
Klíčová slova: | autismus, PAS, dítě, specifika komunikace, narušení komunikační schopnosti, verbální komunikace, neverbální komunikace |
Klíčová slova anglicky: | autism, PAS, child, specifics of communication, communication disorder |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální práce (21-KSOCP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Olga Havránková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.12.2016 |
Datum zadání: | 01.12.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.01.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2018 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.12.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ve své práci jsem se zaměřila na cílovou skupinu dětí s poruchami autistického spektra, konkrétně na komunikaci a její specifika. V teoretické části se zabývám všemi poruchami autistického spektra, kde popíšu druhy, rozdíly mezi nimi a dále se zabývám samotnou komunikací, vývojem řeči u jednotlivých poruch, problémy v této oblasti a vnímání verbální a neverbální komunikace. V praktické části použiji výzkum, který jsem dělala pomocí dotazníků pro rodiče a pro asistenty. Protože komunikace s dětmi s PAS není vždy lehká a snadno se s dítětem můžeme míjet, zajímalo mě, jak probíhá u žáků integrovaných v běžné základní škole a to z obou pohledů. Dále jsem se také rozhodla použít do své praktické části i autisty, kteří mají mentální retardaci a tudíž mluví hůře, nebo vůbec. Navštívila jsem domov pro mentálně postižené s poruchou autistického spektra a i zde jsem pomocí dotazníků od rodičů a asistentů získala materiály, které použiji ve své práci. Ač se může zdát, že mám velice rozsáhlý počet respondentů a zkoumaných cílových skupin, jsem toho názoru, že u autistů se komunikaci učíme vždy od začátku s každým jednotlivcem. Je velice obtížné proniknout do jejich světa a vnímání a naprosto každý z nich je originál a je pro ně stejně tak obtížné pochopit komunikaci naši. |
Seznam odborné literatury |
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-569-1. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7. ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 2. Přeložil Dagmar BREJLOVÁ. Praha: Portál, 2012. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0193-9. SLÁDEČKOVÁ, Soňa a Irena SOBOTKOVÁ. Dětský autismus v kontextu rodinné resilience. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4219-8. KAUFMAN, Raun. Průlom v autismu. Vyd. 1. Přeložil Pavel MOKRÁŇ. Citadella, 2016. ISBN 978-80-8182-027-4 ELLIS, Albert. Trénink emocí: práce s emocemi na základě racionálně emoční terapie. Vyd. 2. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2010. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-7367-719-0. PÖTHE, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání: psychoanalytický přístup. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2131-6. BONDY, Andy a Lori FROST. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2053-1. MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0211-0. |