Sociokulturní znevýhodnění v základním vzdělávání - případové studie
Název práce v češtině: | Sociokulturní znevýhodnění v základním vzdělávání - případové studie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sociocultural handicap in elementary education - case studies |
Klíčová slova: | sociokulturní znevýhodnění|rodina|školní prostředí|socializace|kvalitativní výzkum|dítě se speciálními potřebami |
Klíčová slova anglicky: | socio-cultural handicap|family|school enviroment|socialization|qualitative research|child with special needs |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.11.2016 |
Datum zadání: | 18.11.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2018 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
V kontextu inkluzivního vzdělávání se jeví jako důležité věnovat zvýšenou výchovně vzdělávací péči dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zejména u dětí z tohoto prostředí se ukazuje, že sociální kontext je příčinou jejich obtížného začleňování do vrstevnické skupiny, ale i obtížného zvládání vzdělávacích nároků. Cílem bakalářské práce bude tedy reflektovat poznatky z toho prostředí. V teoretické části bude popsán vliv sociálního prostředí na utváření osobnosti - proces socializace na obecné rovině, následně bude věnována pozornost socializaci sekundární a poruchám socializace. Praktická část bude prezentací kvalitativního výzkumu – několika případových studií (kazuistik) dětí (sociálně znevýhodněných )navštěvujících základní školu. Metodou sběru dat budou hloubkové rozhovory s dětmi, rodiči a učiteli a analýza dostupných dokumentů. |
Seznam odborné literatury |
Havlík, R. a Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy Helus, Z.: Psychologické otázky socializace osobnosti Helus, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti Katrňák, T.: Odsouzeni k manuální práci Jedlička, R.: Poruchy socializace u dětí a dospívajících Jedlička, R.: Výchovné problémy žáků z pohledu hlubinné psychologie Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Švaříček, Šeďová a kol.: Kvalitativní výzkum |