Estetická distance
Název práce v češtině: | Estetická distance |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Aesthetic distance |
Klíčová slova: | Psychická distance|estetická distance|distanční limit|distanční smysly|estetické vnímání|umění|umělecké dílo |
Klíčová slova anglicky: | psychical distance|aesthetic distance|distant limit|distant senses|aesthetic perception|art|work of art |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.11.2016 |
Datum zadání: | 10.11.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.11.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tématem bakalářské práce je koncept psychické distance, který ve známé studii z roku 1912 nesoucí název „´Psychická distance´ jako faktor v umění a estetický princip“ představil a rozpracoval anglický psycholog Edward Bullough. Cílem práce je představit tento pojem nikoli jen jako důležitý historický moment ve vývoji estetického myšlení dvacátého století, ale jako pojem, který si svoji explanační sílu dokázal obhájit a zachovat až do současnosti, a to navzdory velmi kritické recepci zejména v rámci analytické estetiky. V práci konfrontuji Bulloughem vypracovaný pojem s nejzásadnějšími kritickými výtkami, které byly v debatě o tomto pojmu především v druhé polovině dvacátého století formulovány (George Dickie, Arnold Berleant, Karolyn Korsmeyer). Práce by měla ukázat, že několik základních pasáží Bulloughova textu bylo opakovaně dezinterpretováno a tyto dezinterpretace byly dále v debatě o psychické distanci nekriticky sdíleny, což ovšem vedlo k vyprázdněnosti navrhovaných kritických revizí Bulloughova pohledu na povahu estetické zkušenosti. |
Seznam odborné literatury |
Berleant Arnold, The Sensuous and the Sensual in Aesthetics, In: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 23, No. 2, 1964, pg. 185-192.
Bullough Edward, Psychical distance As a factor in Art and an Aesthetic Principle, In: The British Journal, V, June 1912, part 2.,pg. 87-118. Dickie George, Bullough and the Concept of Psychical distance, In: Philosophy and Phenomenological Research, Vol. 22, No.2, , 1961, pg. 233-238. Dickie George, Psychical distance : In a fog at sea, In: British Journal of aesthetics, no.1, 1993. Fenner David, The Aesthetics Attitude, In: Library of Congress cataloging in publication data, 1996. Hanfling Oswald, Five kinds of distance, In: The British Journal of Aesthetics: Januar 2000, 40,1: Research Library, pg.89. |