Fascinace vysokým mužským hlasem: Internetová tvorba Nicka Pitery
Název práce v češtině: | Fascinace vysokým mužským hlasem: Internetová tvorba Nicka Pitery |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Fascination by the high male voice: Nick Pitera and his Youtube covers |
Klíčová slova: | hlas|vysoký mužský hlas|gender|performativita |
Klíčová slova anglicky: | voice|high male voice|gender|perfomativity |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.11.2016 |
Datum zadání: | 08.11.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.12.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.06.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Předmětem práce bude zkoumání fenoménu fascinace vysokým mužským hlasem v současné (populární) kultuře, především ve vztahu k performanci genderové identity. Jako případová studie zde bude sloužit internetová tvorba amerického zpěváka Nicka Pitery, jehož videa se stala virálními. Nick Pitera se stal celosvětové známým poté, co v roce 2007 na internetovém serveru Youtube zveřejnil svojí verzi písně A Whole New World z animovaného filmu Aladin, ve které zpíval jak mužskou tak ženskou část duetu. Práce si bude všímat způsobu, jakým Pitera ve své vokální produkci využívá hlavový rejstřík, s jakými genderovými stereotypy pracuje a jakým způsobem je narušuje. Analýza těchto aspektů bude vycházet především ze současné feministické a genderové teorie. Práce si bude všímat také vizuální složky Piterových videí, konkrétně toho, jakým způsobem tato složka pracuje s divákovou představou genderové identity ve vzájemném vztahu slyšeného a viděného. Zde bude autor vycházet především z myšlenek americké genderové filozofky Judith Butler. Jako širší srovnávací kontext pro Piterovu tvorbu se nabízí mimo jiné současný zájem o kontratenoroovou hlasovou polohu ve vážné hudbě a o historický fenomén kastrátů. |
Seznam odborné literatury |
BUTLER, Judith. Undoing Gender. New York, Routledge, 2004. GRADDOL, David, SWANN Will. Gender Voices. Oxford: Basil Blackwell, 1989. Ed. TAYLOR, Millie, SYMONDS, Dominic. Gestures of Musical Theater. New York: Oxford University Press, 2014. CAVARERO, Adriana. For more than one voice: toward a philosophy of vocal expression. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2005. BARTHES, Roland. Image, Music, Text. London: HarperCollinnsPublishing, 1977. BRETT, Philip, WOOD, Elizabeth. Queering the pitch. The new gay and lesbian musicology. New York: Routledge, 1994. KOESTENBAUM, Wayne. The Queen’s Throat: Opera, Homosexuality and the Mystery of Desire. Poseidon Press, 1994. SMART, Marry Anne. Siren Songs. Princeton University Press, 2000. ORTNER, Sherry Beth. Anthropology and Social Theory. Duke University Press, 2006. CARSON, Anne. Glass, Irony and God. New Directions, 1995. FRITH, Simon. Performing Rites. Oxford University Press, 1996. FORTIER, Mark. Theory/Theater: An Introduction. Routledge, 1997. |