Prezentace číslovek ve výuce češtiny pro cizince
Název práce v češtině: | Prezentace číslovek ve výuce češtiny pro cizince |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Presentation of Numerals in Teaching Czech as a Foreign Language |
Klíčová slova: | Čeština jako cizí jazyk|čeština pro cizince|číslovky|Společný evropský referenční rámec pro jazyky|učebnice češtiny pro cizince|žákovský korpus |
Klíčová slova anglicky: | Czech as a Foreign Language|Czech for foreigners|Numerals|Common European Framework of Ref. for Languages|Czech Texbooks for Foreigners|Learner corpora |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.10.2016 |
Datum zadání: | 19.04.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 21.01.2019 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.12.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.01.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Pavlína Synková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce si klade za cíl navrhnout vhodný metodický postup pro prezentaci číslovek ve výuce češtiny jako cizího jazyka. V teoretické části budou představeny české číslovky a jejich popis ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky. Zaměříme se na problematické jevy, které jsou popisovány v odborné literatuře. V praktické části bude provedena analýza vybraných učebnic napříč úrovněmi dle SERR. Dále provedeme analýzu vybraného jevu na základě žákovského korpusu. Výsledkem bude navržený způsob práce se zkoumanými gramatickými jevy a dále aktivity a cvičení do hodiny, které povedou k nácviku a ověření osvojených dovedností. Cílem diplomové práce je obrátit pozornost k didakticky doposud nedostatečně propracované problematice výuky číslovek ve výuce ČCJ. Jmenovitě chceme popsat situaci ve výuce ČCJ se zřetelem ke zpracování číslovek a jejich prezentaci. Konkrétně se pokusíme formulovat přístup ke zpracování a prezentaci číslovek. Ukážeme možné zpracování v učebních materiálech ČJC podle jednotlivých úrovní znalosti dle SERR. Vymezíme dílčí pravidla a doporučení jak vést cizince učící se česky k náležitému užívání jednotlivých typů číslovek a gramatických jevů, které jsou s číslovkami těsně propojeny. Součástí práce je analýza užití číslovek na základě žákovského korpusu, která by měla pomoci blíže vymezit obtížné jevy popsané v odborné literatuře a měla by být dále využita pro vytvoření příslušných cvičení. Výsledkem bude návrh didaktického postupu včetně aktivit a cvičení, které povedou k nácviku a ověření osvojených dovedností. Požadavky: Rešerše a prostudování odborné literatury. Analýza vybraných učebnic pro cizince. Analýza prezentace číslovek ve vybraných učebnicích s ohledem na úroveň podle SERR. Návrh metodického postupu pro výuku číslovek včetně. Zpracování DP. Průběžné konzultace s vedoucí práce. Prezentace DP v diplomovém semináři. Příprava tezí a prezentace práce pro obhajobu. |
Seznam odborné literatury |
Literatura: ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha : ISV, 1996. HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha 2009. HRONOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk. Praha 1993. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia 2006. KARLÍK, P.; NEKULA, M.; RUSÍNOVÁ, Z.; GREPL, M. Příruční mluvnice češtiny. Vydání druhé, opravené. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. KOMÁREK, M.; KOŘENSKÝ, J.; PETR, J.; VESELKOVÁ, J. Mluvnice češtiny 2, Tvarosloví. Praha: Academia, 1986. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ŠEBESTA, K.; ŠKODOVÁ, S. a kolektiv. Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. Učebnice ADAMOVIČOVÁ, A.; IVANOVOVÁ, D. Basic Czech I. Praha: Karolinum, 2006. ADAMOVIČOVÁ, A.; IVANOVOVÁ, D.; HRDLIČKA, M. Basic Czech II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1320-8. ADAMOVIČOVÁ, A.; HRDLIČKA, M. Basic Czech III. Praha: Karolinum, 2010. BISCHOFOVÁ, J. a kol. Čeština pro středně a více pokročilé. Praha: Karolinum, 2011. BISCHOFOVÁ, J.; HRDLIČKA, M. Čeština pro cizince a azylanty. Učebnice B1. Praha, MŠMT 2005. CVEJNOVÁ, J. Česky, prosím I. Praha: Karolinum, 2008. HÁJKOVÁ, E.; HASIL, J.; HASILOVÁ, H.; ZIELINSKI, M. Brána jazyka českého otevřená: učebnice češtiny pro německy hovořící. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. HEJTMÁNKOVÁ, J. Czech for English speakers. Brno: Computer Pres, 2010. HOLÁ, L. Česky krok za krokem 2. Praha: Akropolis, 2009. HOLÁ, L.; BOŘILOVÁ, P.. Čeština expres 1: [úroveň] A1/1 : [anglická verze]. 2., opr. vyd. Praha: Akropolis. HOLÁ, L.; BOŘILOVÁ, P. Čeština expres 2: [úroveň] A1/2 : [anglická verze]. Praha: Akropolis, 2011. HOLÁ, L.; BOŘILOVÁ, P. Čeština expres 3: [úroveň] A2/1 : [anglická verze]. Praha: Akropolis, 2014. HRONOVÁ, K.; HRON, J. Čeština pro cizince / Czech for Foreigners H + H, A1–A2 ; B1 / mini – medium. Praha: DIDAKTA, 2009. HOLÁ, L. New Czech step by step. Praha: Akropolis, 2004. KESTŘÁNKOVÁ, M.; ŠNAIDAUFOVÁ, G.; KOPICOVÁ, K. Čeština pro cizince úroveň B1. Brno: Computer Pres, 2010. KESTŘÁNKOVÁ, M.; HLÍNOVÁ, K.; PEČENÝ, P. Čeština pro cizince úroveň B2. Brno: Computer Pres, 2013. REŠKOVÁ, I.; PINTAROVÁ, M. Communicative Czech. Elementary Czech. Praha: Univerzita Karlova, 1995. REŠKOVÁ, I. ; PINTAROVÁ, M. Communicative Czech. Intermediate Czech. Praha: Karolinum, 1999. ROUBALOVÁ, E. Učíme se česky. Učebnice češtiny pro cizince se stručným anglickým výkladem. Praha: Karolinum, 2004. |