Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Prezentace číslovek ve výuce češtiny pro cizince
Název práce v češtině: Prezentace číslovek ve výuce češtiny pro cizince
Název v anglickém jazyce: Presentation of Numerals in Teaching Czech as a Foreign Language
Klíčová slova: Čeština jako cizí jazyk|čeština pro cizince|číslovky|Společný evropský referenční rámec pro jazyky|učebnice češtiny pro cizince|žákovský korpus
Klíčová slova anglicky: Czech as a Foreign Language|Czech for foreigners|Numerals|Common European Framework of Ref. for Languages|Czech Texbooks for Foreigners|Learner corpora
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.10.2016
Datum zadání: 19.04.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.05.2017
Datum a čas obhajoby: 21.01.2019 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:18.12.2018
Datum proběhlé obhajoby: 21.01.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Pavlína Synková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl navrhnout vhodný metodický postup pro prezentaci číslovek ve výuce češtiny jako cizího jazyka. V teoretické části budou představeny české číslovky a jejich popis ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky. Zaměříme se na problematické jevy, které jsou popisovány v odborné literatuře.
V praktické části bude provedena analýza vybraných učebnic napříč úrovněmi dle SERR. Dále provedeme analýzu vybraného jevu na základě žákovského korpusu. Výsledkem bude navržený způsob práce se zkoumanými gramatickými jevy a dále aktivity a cvičení do hodiny, které povedou k nácviku a ověření osvojených dovedností.
Cílem diplomové práce je obrátit pozornost k didakticky doposud nedostatečně propracované problematice výuky číslovek ve výuce ČCJ. Jmenovitě chceme popsat situaci ve výuce ČCJ se zřetelem ke zpracování číslovek a jejich prezentaci. Konkrétně se pokusíme formulovat přístup ke zpracování a prezentaci číslovek. Ukážeme možné zpracování v učebních materiálech ČJC podle jednotlivých úrovní znalosti dle SERR. Vymezíme dílčí pravidla a doporučení jak vést cizince učící se česky k náležitému užívání jednotlivých typů číslovek a gramatických jevů, které jsou s číslovkami těsně propojeny.
Součástí práce je analýza užití číslovek na základě žákovského korpusu, která by měla pomoci blíže vymezit obtížné jevy popsané v odborné literatuře a měla by být dále využita pro vytvoření příslušných cvičení.
Výsledkem bude návrh didaktického postupu včetně aktivit a cvičení, které povedou k nácviku a ověření osvojených dovedností.

Požadavky:
Rešerše a prostudování odborné literatury.
Analýza vybraných učebnic pro cizince.
Analýza prezentace číslovek ve vybraných učebnicích s ohledem na úroveň podle SERR.
Návrh metodického postupu pro výuku číslovek včetně.
Zpracování DP.
Průběžné konzultace s vedoucí práce.
Prezentace DP v diplomovém semináři.
Příprava tezí a prezentace práce pro obhajobu.
Seznam odborné literatury
Literatura:
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha : ISV, 1996.
HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha 2009.
HRONOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk. Praha 1993.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia 2006.
KARLÍK, P.; NEKULA, M.; RUSÍNOVÁ, Z.; GREPL, M. Příruční mluvnice češtiny. Vydání druhé, opravené. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012.
KOMÁREK, M.; KOŘENSKÝ, J.; PETR, J.; VESELKOVÁ, J. Mluvnice češtiny 2, Tvarosloví. Praha: Academia, 1986.
PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s.
ŠEBESTA, K.; ŠKODOVÁ, S. a kolektiv. Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012.

Učebnice
ADAMOVIČOVÁ, A.; IVANOVOVÁ, D. Basic Czech I. Praha: Karolinum, 2006.
ADAMOVIČOVÁ, A.; IVANOVOVÁ, D.; HRDLIČKA, M. Basic Czech II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1320-8.
ADAMOVIČOVÁ, A.; HRDLIČKA, M. Basic Czech III. Praha: Karolinum, 2010.
BISCHOFOVÁ, J. a kol. Čeština pro středně a více pokročilé. Praha: Karolinum, 2011.
BISCHOFOVÁ, J.; HRDLIČKA, M. Čeština pro cizince a azylanty. Učebnice B1. Praha, MŠMT 2005.
CVEJNOVÁ, J. Česky, prosím I. Praha: Karolinum, 2008.
HÁJKOVÁ, E.; HASIL, J.; HASILOVÁ, H.; ZIELINSKI, M. Brána jazyka českého otevřená: učebnice češtiny pro německy hovořící. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007.
HEJTMÁNKOVÁ, J. Czech for English speakers. Brno: Computer Pres, 2010.
HOLÁ, L. Česky krok za krokem 2. Praha: Akropolis, 2009.
HOLÁ, L.; BOŘILOVÁ, P.. Čeština expres 1: [úroveň] A1/1 : [anglická verze]. 2., opr. vyd. Praha: Akropolis.
HOLÁ, L.; BOŘILOVÁ, P. Čeština expres 2: [úroveň] A1/2 : [anglická verze]. Praha: Akropolis, 2011.
HOLÁ, L.; BOŘILOVÁ, P. Čeština expres 3: [úroveň] A2/1 : [anglická verze]. Praha: Akropolis, 2014.
HRONOVÁ, K.; HRON, J. Čeština pro cizince / Czech for Foreigners H + H, A1–A2 ; B1 / mini – medium. Praha: DIDAKTA, 2009.
HOLÁ, L. New Czech step by step. Praha: Akropolis, 2004.
KESTŘÁNKOVÁ, M.; ŠNAIDAUFOVÁ, G.; KOPICOVÁ, K. Čeština pro cizince úroveň B1. Brno: Computer Pres, 2010.
KESTŘÁNKOVÁ, M.; HLÍNOVÁ, K.; PEČENÝ, P. Čeština pro cizince úroveň B2. Brno: Computer Pres, 2013.
REŠKOVÁ, I.; PINTAROVÁ, M. Communicative Czech. Elementary Czech. Praha: Univerzita Karlova, 1995.
REŠKOVÁ, I. ; PINTAROVÁ, M. Communicative Czech. Intermediate Czech. Praha: Karolinum, 1999.
ROUBALOVÁ, E. Učíme se česky. Učebnice češtiny pro cizince se stručným anglickým výkladem. Praha: Karolinum, 2004.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK