Klíčové kompetence očima češtináře
Název práce v češtině: | Klíčové kompetence očima češtináře |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Key competences according to teachers of the Czech language |
Klíčová slova: | kompetence|klíčové kompetence|kurikulární reforma|učitel|český jazyk a literatura|rámcový vzdělávací program |
Klíčová slova anglicky: | competence|key competences|curricular reform|teacher|Czech language and literature|Framework educational program |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.10.2016 |
Datum zadání: | 07.10.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.10.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2018 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude hledat odpověď na otázku, jak učitelé češtiny na gymnáziích chápou klíčové kompetence vymezené v základních programových dokumentech (zejména v rámcových vzdělávacích programech), jakou mají představu o jejich rozvíjení ve vzdělávací oblasti ČJL, jaký mají vztah k jejich uplatnění při plánování, přípravě a realizaci výuky ve vzdělávací oblasti Český jazyk a literatura (včetně přípravy a realizace výuky jednotlivých dílčích obsahů – ve výběru). Metody: podrobné studium programových dokumentů a relevantních didaktických studií; analýza vybraných učebnic ČJL pro gymnázia; strukturované rozhovory s učiteli češtiny vybraných pražských gymnázií; podle možností rovněž studium dalších didaktických materiálů, s nimiž interviewovaní učitelé při výuce pracují. Výstupem bude zjištění, do jaké míry se kompetenční pojetí výuky prosadilo mezi učiteli češtiny na gymnáziích v praxi, případně jaké jsou hlavní slabiny současného stavu. |
Seznam odborné literatury |
ČAPEK, R., LORONCOVIČ, J., ŠEVČÍKOVÁ, V. (eds.). Od RVP k ŠVP, idea a realita. Ostrava: OU PDF, 2008 DOLEŽALOVÁ, J., VRABCOVÁ, D. Kompetence na pozadí současné kurikulární reformy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006 JANÍK, T. Pedagogical content knowledge nebo didakttická znalost obsahu? Brno, 2007 JANÍK, T. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno, 2009 JANÍK, T., JANKO, T. a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření. Praha, 2010 JANÍK, T., NAJVAR, P., SOLNIČKA, D. Od idejí k implementaci: kurikulární reforma v rozhovorech s řediteli (nepilotních) gymnázií. ORBIS SCHOLAE, 5, Č. 3, STR. 63-85 KRYKORKOVÁ, H., VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha, 2010 PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu jevů pedagogických. Praha, 2011 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000 HEDNL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha 2005 |