Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Klíčové kompetence očima češtináře
Název práce v češtině: Klíčové kompetence očima češtináře
Název v anglickém jazyce: Key competences according to teachers of the Czech language
Klíčová slova: kompetence|klíčové kompetence|kurikulární reforma|učitel|český jazyk a literatura|rámcový vzdělávací program
Klíčová slova anglicky: competence|key competences|curricular reform|teacher|Czech language and literature|Framework educational program
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.10.2016
Datum zadání: 07.10.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.10.2016
Datum a čas obhajoby: 10.09.2018 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:06.08.2018
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude hledat odpověď na otázku, jak učitelé češtiny na gymnáziích chápou klíčové kompetence vymezené v základních programových dokumentech (zejména v rámcových vzdělávacích programech), jakou mají představu o jejich rozvíjení ve vzdělávací oblasti ČJL, jaký mají vztah k jejich uplatnění při plánování, přípravě a realizaci výuky ve vzdělávací oblasti Český jazyk a literatura (včetně přípravy a realizace výuky jednotlivých dílčích obsahů – ve výběru).
Metody: podrobné studium programových dokumentů a relevantních didaktických studií; analýza vybraných učebnic ČJL pro gymnázia; strukturované rozhovory s učiteli češtiny vybraných pražských gymnázií; podle možností rovněž studium dalších didaktických materiálů, s nimiž interviewovaní učitelé při výuce pracují.
Výstupem bude zjištění, do jaké míry se kompetenční pojetí výuky prosadilo mezi učiteli češtiny na gymnáziích v praxi, případně jaké jsou hlavní slabiny současného stavu.
Seznam odborné literatury
ČAPEK, R., LORONCOVIČ, J., ŠEVČÍKOVÁ, V. (eds.). Od RVP k ŠVP, idea a realita. Ostrava: OU PDF, 2008
DOLEŽALOVÁ, J., VRABCOVÁ, D. Kompetence na pozadí současné kurikulární reformy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006
JANÍK, T. Pedagogical content knowledge nebo didakttická znalost obsahu? Brno, 2007
JANÍK, T. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno, 2009
JANÍK, T., JANKO, T. a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření. Praha, 2010
JANÍK, T., NAJVAR, P., SOLNIČKA, D. Od idejí k implementaci: kurikulární reforma v rozhovorech s řediteli (nepilotních) gymnázií. ORBIS SCHOLAE, 5, Č. 3, STR. 63-85
KRYKORKOVÁ, H., VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha, 2010
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu jevů pedagogických. Praha, 2011
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000
HEDNL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha 2005
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK