Znovusložená rodina a její působení na vývoj dítěte
Název práce v češtině: | Znovusložená rodina a její působení na vývoj dítěte |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Recomposed family and its influence on child development |
Klíčová slova: | znovusložená rodina|struktura rodiny|vývoj dítěte|předškolní věk|mladší školní věk |
Klíčová slova anglicky: | recomposed family|family structure|child development|preschool age|younger school age |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.09.2016 |
Datum zadání: | 30.09.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.10.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce může přispět k rozšíření povědomí o problematice znovusložených rodin (famille recomposée, recomposed family, step-family) v českém prostředí a přinést podněty do poradenské a terapeutické praxe. Přes dobré fungování nové rodiny, samotný proces rozpadu a zformování nové jednotky přináší pro dítě mnohé nejasné a zatěžující momenty, stejně jako fakt soužití s „novými členy“. Dále může práce sloužit jako jakýsi impulz pro zahájení kvalitativního longitudinálního šetření. Práce si neklade za cíl určit správnost rozhodnutí o založení znovusložené rodiny, ale bude se snažit zachytit a popsat faktory, které by mohly ohrozit nebo naopak přispět k jejímu optimálnímu fungování. Diplomová práce se bude dělit na dvě části – v teoretické části bude vymezena instituce znovusložené rodiny s důrazem na určité významné rozdíly ve vývoji této instituce a popsání jednotlivých rolí v rodině ve vztahu k dítěti. Dále bych ráda uvedla některé z komplikací, které mohou v znovusložené rodině pro dítě vyvstat a které byly popsány zahraničními studiemi. Empirická část by pak měla být složena z předvýzkumu formou dotazníku, který bude zaměřen na bližší vymezení témat, se kterými se děti ze znovusložených rodin nejčastěji setkávají, která je trápí. Dále bude materiál získaný dotazníkem porovnán v závislosti na demografických údajích. Následovat budou polostrukturované rozhovory s užším výběrem respondentů (n = 6). Tyto rozhovory by měly přispět k bližšímu kvalitativnímu rozpracování problematiky zjištěné předvýzkumem u jednotlivých jedinců. |
Seznam odborné literatury |
das Dores Guerreiro, M., Torres, A., & Lobo, C. (2009). Changing families.Welfare and Everyday Life, 7.De Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny. Portál. Dytrych, Z., &Matějček, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte. Grada. Dytrych, Z., &Matějček, Z., Schüller, Z., Prokopec, M. (1987). Porozvodová adaptace a možnost jejího ovlivnění. MPSV-ČSR. Ginsberg-Carré, Ch. (2006). Le frère de mon frère n'est pas mon frère: Dynamique des fratries dans les familles recomposées, Imaginaire & Inconscient, 2(18), 193-202. Golini, A., & Silverstrini, A. (2013). Family change, fathers, and children in Western Europe: a demographic and psychosocial perspective. The Family on the Threshold of the 21st Century: Trends and Implications, 201. Jousselme, C. (2008). Les enjeux de la recomposition familiale. Archives de pédiatrie, 15(5), 489-491. Saint-Jacques, M-C., & Chamberland, C. (2000). Quand les parents refont leur vie: Regards adolescents sur la famille recomposée. Anthropologie et Sociétés, 24 (3), 115-131. Sibertin-Blanc, D. (2003). La saga des familles recomposées. Neuropsychiatrie de l'enfance et de l'adolescence, 51(3), 145-152. Widmer, E. D. (2016). Family configurations: A structural approach to family diversity. Routledge. |