Proměna skutečnosti textem
Název práce v češtině: | Proměna skutečnosti textem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Transformation of Reality by Text |
Klíčová slova: | fikční světy|produkce|recepce|adaptace|hledisko |
Klíčová slova anglicky: | fictional worlds|production|reception|adaptation|point of view |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martin Pokorný, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.09.2016 |
Datum zadání: | 26.09.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.10.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2017 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Okamžik, jakožto výsek ze skutečnosti, je ze své podstaty pomíjivý. Způsobem, jak ho zachovat a nechat přežít, je literární dílo, text. Na tuto vlastnost textu kladla při tvorbě důraz řada autorů (v souvislosti s Wordsworthem se například mluví o estetice prožitku), někteří, jako Yves Bonnefoy, ji přímo tematizují. Je však zřejmé, že má-li vybraný prvek z fyzické skutečnosti – ze své podstaty pomíjivý – v textu přežít, pak je třeba ho proměnit: ve své vlastní přirozenosti prvek skutečnosti pomíjí, co je třeba změnit, aby nepominul? Jednou z věcí je prostředí, z fyzické skutečnosti se okamžik dostává do prostředí textu. Literární tvorba se v této souvislosti stává především objevováním takového prostředí v rámci textu, které umožní pomíjivou skutečnost zakonzervovat. Objevování světa textu je aktivitou, kterou, byť každý trochu jinak, provádí jak autor, tak postavy či čtenář, obzvláště názorně je to vidět na dílech scifi a fantasy, kupříkladu na dílech Stanislawa Lema. Způsob, kterým vnímáme, respektive objevujeme svět textu, zrcadlí způsob, jakým vnímáme svět okolo nás a může nám o něm něco (na)povědět. Proměna mezi skutečností a textem platí i opačně: literární díla (jako rytířské romány v případě Dona Quijota či klasické indické texty v případě lyrického subjektu básně Oblak poslem lásky) proměňují způsob, kterým nahlížíme svět kolem sebe. Práce se pak bude snažit vysledovat na vybraných literárních dílech, jakým způsobem tento proces objevování fikčního textového světa probíhá, a pokusí se zjistit, jakým způsobem a zda vůbec souvisí objevování fikční skutečnosti se způsobem, kterým my sami vnímáme nefikční fyzickou skutečnost okolo nás. Závěrečná část práce pak bude věnována druhé straně interakce mezi textem a skutečností, a totiž vlivu textu na prožívanou skutečnost. |
Seznam odborné literatury |
ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: OIKOYMENH, 2008. BACHELARD, Gaston. Poetika snění. Praha: Malvern, 2010. BACHTIN, Michail Michajlovič. Román jako dialog. Praha: Odeon, 1980. BARFIELD, Owen. Básnická řeč. Praha: Malvern, 2015. BARTHES, Roland. S/Z. Praha: Garamond, 2007. CHATMAN, Seymour. Příběh a diskurs: Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008. DERRIDA, Jacques. Sovereignties in Question: The Poetics of Paul Celan. New York: Fordham University Press, 2005. KUBÍČEK, Tomáš. Vypravěč: Kategorie narativní analýzy. Brno: Host, 2007. SCHMID, Wolf. Narativní transformace: Dění - příběh - vyprávění - prezentace vyprávění. Brno – Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004. STANZEL, Franz K.. Teorie vyprávění. Praha: Odeon, 1988. WHITE, Hayden. Tropologie, diskurs a způsoby lidského vědomí. In Tropika diskursu: Kulturně kritické eseje. Praha: Karolinum, 2010, s. 9-37. |