Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Muerte Súbita: Kniha jako prostor, kde se hranice rozplývají
Název práce v češtině: Muerte Súbita: Kniha jako prostor, kde se hranice rozplývají
Název v anglickém jazyce: Muerte Súbita: The book as the space where the borders are dissolving
Klíčová slova: hranice|mexická realita|fragmentárnost|umění|násilí|čtenář
Klíčová slova anglicky: borders|mexican reality|fragmentary|art|violance|reader
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Středisko ibero-amerických studií (21-SIAS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Anna Housková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.09.2016
Datum zadání: 21.09.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.07.2018
Datum a čas obhajoby: 03.09.2018 11:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem
Oponenti: PhDr. Simona Binková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Charakteristika tématu:
Mexický spisovatel Álvaro Enrigue, od něhož česky zatím vyšla kniha Podchlazení (FRA, 2014, šp. Hipotermia), ve svých dílech originálním způsobem, často prostřednictvím historických a apokryfních událostí, zachycuje život v současném Mexiku. U jednotlivých knih lze pozorovat myšlenkový i tematický vývoj autora, avšak jeden motiv se prolíná celou jeho dosavadní tvorbou; tím je téma hranice. Právě hranice je pro jeho dílo klíčové: Álvaro Enrigue hranice staví a vzápětí je bourá, aby poukázal na jejich nesmyslnost, podkopává vnitřní hranice v mexické společnosti, kterými se ohradily jednotlivé skupiny obyvatel. Snaží se narušit tradiční vnímání času a prostoru, a proto se jeho příběhy odehrávají na několika místech a v různých časových rovinách. Hranice mezi jeho knihami a čtenářem se postupně rozplývají, nabourává čtenářův svět, aby pozměnil jeho konvenční pohled nejen na mexickou realitu, ale i na národní historii, která se proměnila v mýtus. Prostřednictvím humoru a ironie tyto národní mýty boří a ruší hranice mezi oficiální historií a hravou parodií.

Cíl práce:
Cílem práce je analyzovat typy hranic, které se objevují v románu Muerte súbita (2013), odehrávajícím se před 400 lety ve španělských koloniích a v barokní Itálii, avšak zachycujícím současný stav mexické společnosti, a vymezit, jakým způsobem Enrigue tyto hranice zachycuje a vzápětí boří.

Předpokládaná struktura práce:

1) Úvod do tématu
Současné Mexiko a role spisovatele v něm
Téma reaktualizace dějin v mexické literatuře

2) Stať práce
Hranice jako literární téma
Demytizace národních dějin
Minulost jako zrcadlo přítomnosti
Boření národní identity?
Role čtenáře

3) Shrnutí a závěr práce

Metody (technika) zpracování materiálu:
Studium a zpracování primárních a sekundárních zdrojů, nastínění problémů současného Mexika a role spisovatele v něm, kvalitativní obsahová analýza jednotlivých literárních prostředků v primární literatuře Álvara Enrigueho.
Seznam odborné literatury
Primární literatura:
Enrigue, Álvaro. Muerte súbita. Barcelona: Editorial Anagrama, 2013.
Enrigue, Álvaro. La muerte de un instalador. México: Grijalbo Mondadori, 1996.

Sekunární literatura:
Iser, Wolfgang. Estética De La Recepción. Madrid: Visor, 1989.
Bartra, Roger. La sombra del futuro. México: Fondo de cultura económica, 2012.
Pons, María Cristina. Memorias del olvido. La novela histórica de fines del siglo XX. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2000.
Fernández Perrera, Manuel. La literatura mexicana del siglo XX. México: Universidad Veracruzana, 2000.
Hodrová, Daniela. ...na okraji chaosu...Poetika literáního díla 20. století. Praha: Torst, 2001.
Appadurai, Arjun. La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. Ciudad de México: Fondo de cultura económica, 2001.
Kubíček, Tomáš, Jiří Hrabal a Petr A. Bílek. Naratologie: strukturální analýza vyprávění. Praha: Dauphin, 2013.
Zanoteli Correa, Leonel Alí. El desencanto como resolución en tres novelas mexicanas contemporáneas: La muerte de un instalador de Álvaro Enrigue; El amante de Janis Joplin, de Élmer Mendoza; y El testigo, de Juan Villoro. México, 2016.
Heyman, Stephen. Álvaro Enrigue: Using the Past to Explain the Present. New York Times. 27. ledna, 2016. (http://www.nytimes.com/2016/01/28/arts/international/alvaro-enrigue-using-the-past-to-explain-the-present.html?_r=4)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK