Grammaticalisation of the adjective "like": processes and boundaries
Název práce v češtině: | Gramatikalizace adjektiva "like": procesy a jejich hranice |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Grammaticalisation of the adjective "like": processes and boundaries |
Klíčová slova: | gramatikalizácia|like|prídavné meno|predložka|layering|Stará angličtina|Stredná angličtina |
Klíčová slova anglicky: | grammaticalization|like|adjective|preposition|layering|Old English|Middle English |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jan Čermák, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.09.2016 |
Datum zadání: | 14.09.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.09.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 30.05.2017 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.05.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jiřina Popelíková |
Zásady pro vypracování |
Předmětem diplomové práce je historický vývoj výrazu like, a to jako proces procházející různými fázemi gramatikalizace od přídavného jména po předložku podle teorie Hoppera a Traugottové a vrcholící následnou konverzí předložky like ve spojku. V rámci sémantické a gramatikalizační kategorie „resemble>comparative“ bylo přídavné jméno like, původně vyjadřující podobnost, gramatikalizováno v předložku používanou k porovnání dvou podobných jevů. V kategorii „resemble>complementizer“ následně došlo ke konverzi ve spojku vyjadřující vztah podobnosti mezi dvěma větami. Na základě analýzy bude cílem této práce identifikovat, kdy a za jakých okolností k těmto změnám došlo. Materiál práce bude sestávat z 200 dokladů získaných z historických korpusů The Helsinki Corpus of English Texts a Early English Books Online, které pokrývají období 1100-1500 a 1475–1700, a případně i ze zdrojů dalších.
V průběhu gramatikalizace může taktéž dojít k zachování určitých rysů původně lexikálního významu like, které je důvodem idiosynkratických vlastností této předložky. Hopper tento jev označuje jako „persistenci“. Práce se proto bude věnovat i divergenci (rozštěpení), během níž nastává koexistence gramatikalizované formy a výchozího slova. Všechny tyto diachronní procesy a podmínky gramatikalizace budou zkoumány v souvislostech gramatikalizace, konstrukcionalizace a konverze s přihlédnutím k dosavadním studiím na materiálu jiných jazyků, neboť anglická historická jazykověda se tímto tématem zatím zabývala jen okrajově a kategorie „resemble>complementizer“ se doposud zkoumala především na jazycích exotických. |
Seznam odborné literatury |
Bosworth, J. (ongoing). An Anglo-Saxon Dictionary Online (T. N. Toller, S. Christ, O. Tichy, Eds.). [//www.bosworthtoller.com/].
Fried, Mirjam. (2013) “Principles of Constructional Change.” The Oxford Handbook of Construction Grammar. Thomas Hoffmann and Graeme Trousdale (eds.) Oxford: Oxford University Press: 419-437. Heine, Bernd, and Tania Kuteva (2002) World Lexicon of Grammaticalization. Cambridge: Cambridge University Press: 256-259 Hopper, Paul J. (1996) “Some Recent Trends in Grammaticalization.“ Annual Review of Anthropology 25: 217-236. Hopper, Paul J. and Elizabeth Closs Traugott (2003) Grammaticalization 2nd Edition. Cambridge: Cambridge University Press. Maling, Joan (1983) ‘‘Transitive Adjectives: A Case of Categorial Reanalysis.” Linguistic Categories: Auxiliaries and Related Puzzles. Frank Heny and Barry Richards (eds.) Reidel: Dordrecht: 253-289. Ogawa, Yoshiki (2014) “Grammaticalization of Near from Adjective to Preposition via Head-Movement, Gradability Declination and Structural Reanalysis.” Interdisciplinary Information Sciences Vol. 20, No. 2: 189–215. Oxford English Dictionary Online (http://www.oed.com.ezproxy.is.cuni.cz/) Pagliuca, William (ed.) (1994) Perspectives on Grammaticalization. Amsterdam/Philadephia: John Benjamins. Quirk, Randolph. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. New York: Longman Group Inc., 1985. Underhill, Robert (1988) “Like is Like, Focus.” American Speech 63: 234-246. |