Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Grammaticalisation of the adjective "like": processes and boundaries
Název práce v češtině: Gramatikalizace adjektiva "like": procesy a jejich hranice
Název v anglickém jazyce: Grammaticalisation of the adjective "like": processes and boundaries
Klíčová slova: gramatikalizácia|like|prídavné meno|predložka|layering|Stará angličtina|Stredná angličtina
Klíčová slova anglicky: grammaticalization|like|adjective|preposition|layering|Old English|Middle English
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jan Čermák, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.09.2016
Datum zadání: 14.09.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.09.2016
Datum a čas obhajoby: 30.05.2017 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:07.05.2017
Datum proběhlé obhajoby: 30.05.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jiřina Popelíková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Předmětem diplomové práce je historický vývoj výrazu like, a to jako proces procházející různými fázemi gramatikalizace od přídavného jména po předložku podle teorie Hoppera a Traugottové a vrcholící následnou konverzí předložky like ve spojku. V rámci sémantické a gramatikalizační kategorie „resemble>comparative“ bylo přídavné jméno like, původně vyjadřující podobnost, gramatikalizováno v předložku používanou k porovnání dvou podobných jevů. V kategorii „resemble>complementizer“ následně došlo ke konverzi ve spojku vyjadřující vztah podobnosti mezi dvěma větami. Na základě analýzy bude cílem této práce identifikovat, kdy a za jakých okolností k těmto změnám došlo. Materiál práce bude sestávat z 200 dokladů získaných z historických korpusů The Helsinki Corpus of English Texts a Early English Books Online, které pokrývají období 1100-1500 a 1475–1700, a případně i ze zdrojů dalších.
V průběhu gramatikalizace může taktéž dojít k zachování určitých rysů původně lexikálního významu like, které je důvodem idiosynkratických vlastností této předložky. Hopper tento jev označuje jako „persistenci“. Práce se proto bude věnovat i divergenci (rozštěpení), během níž nastává koexistence gramatikalizované formy a výchozího slova.
Všechny tyto diachronní procesy a podmínky gramatikalizace budou zkoumány v souvislostech gramatikalizace, konstrukcionalizace a konverze s přihlédnutím k dosavadním studiím na materiálu jiných jazyků, neboť anglická historická jazykověda se tímto tématem zatím zabývala jen okrajově a kategorie „resemble>complementizer“ se doposud zkoumala především na jazycích exotických.
Seznam odborné literatury
Bosworth, J. (ongoing). An Anglo-Saxon Dictionary Online (T. N. Toller, S. Christ, O. Tichy, Eds.). [//www.bosworthtoller.com/].

Fried, Mirjam. (2013) “Principles of Constructional Change.” The Oxford Handbook of Construction Grammar. Thomas Hoffmann and Graeme Trousdale (eds.) Oxford: Oxford University Press: 419-437.

Heine, Bernd, and Tania Kuteva (2002) World Lexicon of Grammaticalization. Cambridge: Cambridge University Press: 256-259

Hopper, Paul J. (1996) “Some Recent Trends in Grammaticalization.“ Annual Review of Anthropology 25: 217-236.

Hopper, Paul J. and Elizabeth Closs Traugott (2003) Grammaticalization 2nd Edition. Cambridge: Cambridge University Press.

Maling, Joan (1983) ‘‘Transitive Adjectives: A Case of Categorial Reanalysis.” Linguistic Categories: Auxiliaries and Related Puzzles. Frank Heny and Barry Richards (eds.) Reidel: Dordrecht: 253-289.

Ogawa, Yoshiki (2014) “Grammaticalization of Near from Adjective to Preposition via Head-Movement, Gradability Declination and Structural Reanalysis.” Interdisciplinary Information Sciences Vol. 20, No. 2: 189–215.

Oxford English Dictionary Online (http://www.oed.com.ezproxy.is.cuni.cz/)

Pagliuca, William (ed.) (1994) Perspectives on Grammaticalization. Amsterdam/Philadephia: John Benjamins.

Quirk, Randolph. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. New York: Longman Group Inc., 1985.

Underhill, Robert (1988) “Like is Like, Focus.” American Speech 63: 234-246.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK