Modotemporálne funkcie paradigmy hablaba v súčasnej španielčine
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Modotemporálne funkcie paradigmy hablaba v súčasnej španielčine |
---|---|
Název práce v češtině: | Modotemporální funkce paradigmatu hablaba v současné španělštině |
Název v anglickém jazyce: | Modal/temporal functions of paradigm hablaba in contemporary Spanish |
Klíčová slova: | imperfektum, slovesné paradigma, modus, španělština, korpus |
Klíčová slova anglicky: | imperfect tense, verbal paradigm, mood, Spanish, corpus |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Petr Čermák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.09.2016 |
Datum zadání: | 13.09.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 21.09.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2017 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Dana Kratochvílová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Vymezení cíle práce – popis jednotlivých funkcí paradigmatu hablaba v současné španělštině. Charakteristika postupu a metody – jazykové korpusy. 2) Vymezení základního teoretického rámce: španělský slovesný systém, kategorie času a modu, asymetrie mezi formou a významem/funkcí, pojem „paradigma“. Obecná definice jednotlivých funkcí paradigmatu hablaba a jejich systémová a stylová charakteristika. Modální a temporální složka významu. Frekvence jednotlivých užití. 3) Pretérito imperfecto, copretérito – obecná charakteristika nejfrekventovanějších užití paradigmatu hablaba. 4) Charakteristika méně frekventovaných užití paradigmatu: imperfecto de cortesía, imperfecto citativo, imperfecto prospectivo, hablaba a jeho výskyt v podmínkových větách atd. Temporální a modální charakteristika těchto užití. 5) Případové studie. Korpusové analýzy vybraných užití paradigmatu hablaba (na jednojazyčných a vícejazyčných korpusech). 6) Závěr |
Seznam odborné literatury |
ALONSO RAYA, R. - CASTAÑEDA CASTRO, A. (2006) La percepción de la gramática. Aportaciones de la lingüística cognitiva y la pragmática a la enseñanza de español/LE. Actas del V Congreso Andaluz de Lingüística General. Homenaje al profesor D. José Andrés de Molina Redondo. Tomo III, págs. 1363-1396. Método Ediciones BOSQUE, Ignacio; DEMONTE, Violeta (eds.). Gramática descriptiva de la lengua espaňola. Madrid: Espasa-Calpe, 2000. CARRASCO GUTIÉRREZ, Ángeles (1999): El tiempo verbal y la sintaxis oracional. La consecutio temporum. In: I. Bosque – V. Demonte (eds.). Gramática descriptiva de la lengua española . Madrid: Espasa-Calpe, s. 3061-3128. CARRASCO GUTIÉRREZ, Ángeles (2000): La concordancia de tiempos en las gramáticas del español. Madrid: Arco Libros. CASTAÑEDA CASTRO, A. (2006) Aspecto, perspectiva y tiempo de procesamiento en la oposición imperfecto/indefinido en español. Ventajas explicativas y aplicaciones pedagógicas. RAEL: revista electrónica de lingüística aplicada, ISSN 1885-9089, págs. 107-140. GUTIÉRREZ ARRAUS, Ma Luz: Relevancia del discurso en el uso del imperfecto. REL, 26, 2, s. 327–336. PEREA SILLER, Francisco Javier - MARTÍNEZ-ATIENZA, María (2013): En torno a la combinatoria de tiempos verbales en español. Language Design15, s. 29-59. RAE. Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa Libros, 2009. ROJO, Guillermo – VEIGA, Alexandre: El tiempo verbal. Los tiempos simples. In: I. Bosque – V. Demonte (eds.). Gramática descriptiva de la lengua española . Madrid: Espasa-Calpe, s. 3061-2867–2934. RUIZ CAMPILLO, J.P. (2005) Instrucción indefinida, aprendizaje imperfecto. Para una gestión operativa del contraste imperfecto/indefinido en clase. Mosaico. Revista para la Promoción y Apoyo a la Enseñanza del Español 15: 9-17 VEIGA, Alexandre: „Co-pretérito“ e „irreal“ / „imperfecto“ e „inactual“. El doble valor de la forma cantaba en el sistema verbal español y algunos problemas conexos. Lugo, Axac 2008. ZAVADIL, Bohumil. Kategorie modality ve španělštině. Praha: Univerzita Karlova, 1980. ZAVADIL, Bohumil; ČERMÁK, Petr. Mluvnice současné španělštiny. Praha: Karolinum, 2010. |