Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Giallo: hybridita a dezorientace
Název práce v češtině: Giallo: hybridita a dezorientace
Název v anglickém jazyce: Giallo: hybridity and disorientation
Klíčová slova: Giallo|italská kinematografie|dezorientace|hybridita|neoformalistická analýza|Argento|Bava|Fulci
Klíčová slova anglicky: Giallo|italian cinema|disorientation|hybridity|neoformalist film analysis|Argento|Bava|Fulci
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: PhDr. David Čeněk
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.09.2016
Datum zadání: 06.09.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.09.2016
Datum a čas obhajoby: 02.02.2021 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.01.2021
Datum proběhlé obhajoby: 02.02.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Stanislava Přádná
 
 
 
Zásady pro vypracování
Badatelská otázka:Jaké byly hlavní rysy a specifické vlastnosti vybraných snímků. Dále budu hledat řídící konstrukční principy filmů a pokusím se určit tvůrčí postupy způsobující u diváka dezorientaci v ději, a poté definuji dominantu na základě formy vyprávění. Předposledním krokem bude rozbor formálních a vývojových vzorců a systémů ve filmech. Závěr bude plynout z analýzy filmů a zároveň bude věnován zpětnému zhodnocení a shrnutí.

Stav bádání (základní rešerše):V bakalářské práci se zaměřím na filmy giallo. Giallo je typickým žánrem hojně produkovaným v Itálii. Od 60. let do současnosti vzniklo více než 220 filmů, vytvořených přímo v konvencích giallo žánru. Z tohoto značného počtu jsem předběžně vybral vzorek 15 snímků (počet se budu snažit během bádání zredukovat), které splňují předpoklady pro mou práci. Nutno podotknout, že giallo se od svého vzniku vyvíjelo, a tak je můj vzorek snímků vybrán převážně ze 70. let minulého století (kdy vznikly ty nejsignifikantnější z nich).
Co se týče nalezených publikací, tak u nás vyšlo pouze několik článků vztahujících se přímo k žánru giallo. Proto budu čerpat převážně z cizojazyčné literatury. Za základní publikace považuji Dario Argento: il brivido, il sangue, il thrilling, potom Il cinema north by northwest. Storia del cinema giallo a Giallo Cinema and Its Folktale Roots: A Critical Study of 10 Films, 1962-1987. Dále jistě využiji knihy Perverse Titillation: The Exploitation Cinema of Italy, Spain and France 1960 – 1980 a giallo „slovníku“ Dizionario del cinema giallo. Na internetu budu čerpat z nalezených akademických statí a esejů.

Volba metody:Metodologicky bude práce vycházet z oblasti nové filmové historie a opírat se bude i o teorii fikčních světů. Při samotné analýze budu vycházet z neoformalistických pozic. Cílem práce bude potvrdit hypotézu, že hlavní dominantou filmů, která organizuje veškeré jejich formální prvky, je princip dezorientace.

Kritické body: Kritickým bodem může být podobnost některých mých zjištění s poznatky z primárních publikací.
Seznam odborné literatury
Předběžné zdroje:

Filmy:

Sei donne per l'assassino (1964)
L' Uccello dalle piume di cristallo (1970)
Le Foto proibite di una signora per bene (1970)
Reazione a catena (1971)
Una Lucertola con la pelle di donna (1971)
La Coda dello scorpione (1971)
La corta notte delle bambole di vetro (1971)
La tarantola dal ventre nero (1971)
Non si sevizia un paperino (1971)
Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave (1972)
Sette orchidee macchiate di rosso (1972)
Il Profumo della signora in nero (1973)
Profondo rosso (1975)
La casa dalle finestre che ridono (1976)
Solamente nero (1978)



Primární literatura:

Michael Sevastakis. Giallo Cinema and Its Folktale Roots: A Critical Study of 10 Films, 1962-1987. McFarland, 2016.

Giovannini, Fabio. Dario Argento: il brivido, il sangue, il thrilling. Edizione Dedalo, 1986.

Koven, Mikel J. La Dolce Morte: Vernacular Cinema and the Italian Giallo Film. Scarecrow Press, 2006.

Gianni Di Claudio. Il cinema north by northwest. Storia del cinema giallo. Libreria Universitaria Editrice, 2002.

Giancarlo Grossini.Dizionario del cinema giallo. Dedalo, 1985.

Cinepur č. 68 a č. 87 - tematické texty


Sekundární literatura:

Danny Shipka - Perverse Titillation: The Exploitation Cinema of Italy, Spain and France 1960 - 1980. McFarland, 2011.

Bordwell, David: Narration in the Fiction Film, Madison: The University of Wisconsin Press 1985.

Bordwell, David; Thompsonová, Kristin: Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie, Praha: AMU, NLN 2007.

Bordwell, David; Thompsonová, Kristin: Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu, Praha: AMU 2011.

Kokeš, Radomír D.: Fikce, (makro)světy a typologie seriality. In: Bohumil Fořt (ed.): Heterologica. Poetika, lingvistika a fikční světy, Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR 2012

Petr Szczepanik (ed.): Nová filmová historie: Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury, Praha: Herrmann & synové 2004.

Internetové zdroje:

http://killinginstyle.blogspot.cz/

http://www.kinoeye.org/02/11/needham11.php
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK