Fenomén písňové symfonie v tvorbě Nikolaje Mjaskovského
Název práce v češtině: | Fenomén písňové symfonie v tvorbě Nikolaje Mjaskovského |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Phenomenon of “Song Symphony” in Nikolai Myaskovsky’s Work |
Klíčová slova: | písňová symfonie|písňovost|Nikolaj Mjaskovskij|analýza|tématická práce|socialistický realismus|SSSR|kulturní politika|umělec a totalita |
Klíčová slova anglicky: | song symphony|songness|Nikolai Myaskovsky|analysis|thematic work|Socialist Realism|USSR|cultural politics|artist and totalitarianism |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.09.2016 |
Datum zadání: | 15.09.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.10.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.06.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Jarmila Gabrielová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce bude definovat a pochopit pojmy písňovost a písňová symfonie, objasnit jejich roli v kulturní politice Sovětského svazu a na konkrétním případu třech symfonií Nikolaje Mjaskovského ukázat realizace těchto pojmů v symfonické hudbě. Jedná se o symfonie č. 8 op. 26, č. 16 op. 39 a č. 22 op. 54, v jejichž formových strukturách se budu snažit zobrazit místa charakteristická svoji „písňovostí“ a jejich roli v symfonickém cyklu. V dobové muzikologické literatuře se v souvislosti se socialistickým realismem objevuje pojem „písňové symfonie“, hledají se její inspirační zdroje a hlásá se její ideologická funkce. Ve své práci chci dopad tohoto dogmatu vysvětlit na díle Nikolaje Mjaskovského, který sice v obecném pojetí nesl nálepku „intelektuálního“ či „subjektivistického“ umělce, ve skutečnosti se však dobové normy snažil dodržovat a začlenit je do svého díla. |
Seznam odborné literatury |
ASAFJEV, Boris. Hudební forma jako proces. Překlad Bedřich Jičínský. Praha: SHV, 1965. 402 s. ASAFJEV, Boris. Sovětskaja muzyka i muzykal’naja kul’tura. In: Sovětskaja muzyka: Pjatyj sbornik statěj. Moskva, Leningrad: Muzgiz, 1946, s. 3—20. BAJER, Jiří. Sovětská hudební kultura. Praha: Supraphon, 1977-1978. 2 sv. 526 s. DOLINSKAJA, Jelena Borisovna, ed. Neizvestnyj Nikolaj Mjaskovskij: vzgljad iz XXI veka: sbornik statej. Moskva: Izdatel'skij Dom "Kompozitor", 2006. 223 s. ISBN 5-85285-851-X. FROLOVA-WALKER, Marina: From Modernism to Socialist Realism in Four Years: Myaskovsky and Asafiev. Muzikologija. 2003,3, s. 199—217. GEIGER, Friedrich. Musik in zwei Diktaturen: Verfolgung von Komponisten unter Hitler und Stalin. New York: Bärenreiter, 2004. 274 s. GOEHR, Lydia. Political Music and the Politics of Music. The Journal of Aesthetics and Art Criticism. 1994,52(1), s. 99—112. GULINSKAJA, Zoja Konstantinovna. Nikolaj Jakovlevič Mjaskovskij. Moskva: Muzyka, 1981. 192 s. IKONNIKOV, Alexej Alexandrovič. Chudožnik našich dněj N. Ja. Mjaskovskij. Moskva: Sovětskij kompozitor, 1982. 414 s. KUNIN, Iosif. N. Ja. Mjaskovskij: Žizň i tvorčestvo v pis’mach, vospominanijach, kritičeskich otzyvach. Moskva: Sovětskij kompozitor, 1981. 191 s. MJASKOVSKIJ, Nikolaj Jakovlevič. Sobranije materialov v dvuch tomach. Moskva: Muzyka, 1964. 393 s. PROKOFJEV, Sergej a Nikolaj MJASKOVSKIJ. Perepiska. Moskva: Sovětskij kompozitor, 1977. 599 s. SCHWARZ, Boris. Music and Musical Life in Soviet Russia 1917-1970. New York: Norton and Company, 1973. 550 s. SIŇAVSKIJ, Andrej. Čto takoje socialističeskij realizm. Moskva: 1957. In: IGRUNOV, Vjačeslav, ed.: Antologija samizdata [online]. Dostupné z:http://antology.igrunov.ru/authors/synyavsky/1059651903.html SKREBKOV, Sergej. Simfoničeskij těmatizm Mjaskovskogo. In: Sovětskaja muzyka. Moskva: Muzgiz, 1946, s. 42—55. TARUSKIN, Richard. The danger of music and other anti-utopian essays. Berkeley: University of California Press, 2009. 488 s. ISBN 978-0-520-24977-6. TASSIE, Gregor. Nikolay Myaskovsky: The Conscience of Russian Music. Lanham: Rowman & Littlefield, 2014. 395 s. |