Podpora kognitivního rozvoje dospívajících se specifickými poruchami učení
Název práce v češtině: | Podpora kognitivního rozvoje dospívajících se specifickými poruchami učení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Cognitive Development Support of Adolescents with Learning Disabilities |
Klíčová slova: | Kognitivní rozvoj|specifické poruchy učení|dospívající|kognitivní deficity|informační technologie |
Klíčová slova anglicky: | Cognitive development|learning disabilities|adolescents|cognitive deficits|information technologies |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.08.2016 |
Datum zadání: | 30.08.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.09.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2017 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zaměří na kognitivní deficity související se specifickými poruchami učení, vysvětlí podstatu těchto poruch a popíše jejich základní projevy. Následně pak bude věnována pozornost možnostem kognitivního rozvoje v hlavních narušených oblastech, specificky v populaci dospívajících s dyslexií. Výzkumná část se bude zabývat aplikací s názvem Tablexia, která byla vytvořena za účelem podpory kognitivního rozvoje dospívajících s dyslexií, konkrétně žáků druhého stupně základních škol. Výzkum se pokusí ověřit efektivitu intervence prostřednictvím této metody, která bude spočívat v detailním sledování práce respondendů s touto aplikací. Výzkumná část diplomové práce by tak měla podpořit nečetné řady na výzkumu založených studií, které byly na poli dyslexie a jiných specifických poruch učení provedeny. |
Seznam odborné literatury |
Helland, T. (2007). Dyslexia at a behavioural and a cognitive level. Dyslexia, 13(1), 25-41. Lebeer, J. (2006). Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Praha: Portál. Matějček, Z. (1995). Dyslexie: specifické poruchy čtení (3. upr. a rozšíř. vyd.). Jinočany: H&H. Moura, O., Simões, M. R., & Pereira, M. (2014). WISC-III Cognitive Profiles in Children with Developmental Dyslexia: Specific Cognitive Disability and Diagnostic Utility. Dyslexia, 20(1), 19-37. Snowling, M. J., & Melby-Lervåg, M. (2016). Oral language deficits in familial dyslexia: A meta-analysis and review. Psychological Bulletin, 142(5), 498-545. Šíchová, A., & Rybářová, K. (2014). Tablexia - vzdělávací aplikace pro děti s dyslexií. Školní poradenství v praxi, vol.1, 29-30. Zelinková, O. (2015). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD (Vyd. 12.). Praha: Portál. |