Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Podpora kognitivního rozvoje dospívajících se specifickými poruchami učení
Název práce v češtině: Podpora kognitivního rozvoje dospívajících se specifickými poruchami učení
Název v anglickém jazyce: Cognitive Development Support of Adolescents with Learning Disabilities
Klíčová slova: Kognitivní rozvoj|specifické poruchy učení|dospívající|kognitivní deficity|informační technologie
Klíčová slova anglicky: Cognitive development|learning disabilities|adolescents|cognitive deficits|information technologies
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.08.2016
Datum zadání: 30.08.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.09.2016
Datum a čas obhajoby: 05.09.2017 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na kognitivní deficity související se specifickými poruchami učení, vysvětlí podstatu těchto poruch a popíše jejich základní projevy. Následně pak bude věnována pozornost možnostem kognitivního rozvoje v hlavních narušených oblastech, specificky v populaci dospívajících s dyslexií. Výzkumná část se bude zabývat aplikací s názvem Tablexia, která byla vytvořena za účelem podpory kognitivního rozvoje dospívajících s dyslexií, konkrétně žáků druhého stupně základních škol. Výzkum se pokusí ověřit efektivitu intervence prostřednictvím této metody, která bude spočívat v detailním sledování práce respondendů s touto aplikací.

Výzkumná část diplomové práce by tak měla podpořit nečetné řady na výzkumu založených studií, které byly na poli dyslexie a jiných specifických poruch učení provedeny.
Seznam odborné literatury
Helland, T. (2007). Dyslexia at a behavioural and a cognitive level. Dyslexia, 13(1), 25-41.

Lebeer, J. (2006). Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Praha: Portál.

Matějček, Z. (1995). Dyslexie: specifické poruchy čtení (3. upr. a rozšíř. vyd.). Jinočany: H&H.

Moura, O., Simões, M. R., & Pereira, M. (2014). WISC-III Cognitive Profiles in Children with Developmental Dyslexia: Specific Cognitive Disability and Diagnostic Utility. Dyslexia, 20(1), 19-37.

Snowling, M. J., & Melby-Lervåg, M. (2016). Oral language deficits in familial dyslexia: A meta-analysis and review. Psychological Bulletin, 142(5), 498-545.

Šíchová, A., & Rybářová, K. (2014). Tablexia - vzdělávací aplikace pro děti s dyslexií. Školní poradenství v praxi, vol.1, 29-30.

Zelinková, O. (2015). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD (Vyd. 12.). Praha: Portál.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK