Svět práce pohledem státu, odborů a zaměstnavatelů. Budování hegemonie.
Název práce v češtině: | Svět práce pohledem státu, odborů a zaměstnavatelů. Budování hegemonie. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The world of work through the perspective of state, labour unions and employers. Building a hegemony. |
Klíčová slova: | práce, stát, odbory, zaměstnavatelé, hegemonie, curriculum |
Klíčová slova anglicky: | work, state, labour unions, employers, hegemony, curriculum |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav politologie (21-UPOL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.08.2016 |
Datum zadání: | 10.08.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.12.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jan Májíček |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude zkoumat roli státu a sociálních partnerů Rady hospodářské a sociální dohody České republiky, tj. reprezentanty zaměstnanců a zaměstnavatelů, v jejich snahách o budování hegemonie ve výkladu světa práce a zaměstnání v rámci středního odborného a učňovského vzdělávání. Postoje ke společnosti, práci či ekonomice se formují významně během středoškolských let. Je proto žádoucí tázat se, jací aktéři mají v tomto formativním období přístup k možnému ovlivňování výkladu světa práce a zaměstnání a jakým způsobem ho aktivně využívají. Diplomová práce bude tuto otázku zkoumat na případu státu, odborů a zaměstnavatelů v České republice v časové ose 1994 – 2016. Cílem práce je ukázat, jaké symetrie/asymetrie vznikají v reprezentaci práce a kapitálu v rámci středního odborného a učňovského vzdělávání. Důraz je kladen na středoškolskou odbornou a učňovskou úroveň z toho důvodu, že absolventi těchto škol velmi často po dokončení své školní docházky nastupují na trh práce. Jako první se tedy tito absolventi střetávají se světem práce v relativně nízkém věku. Metodologie práce bude vycházet z kritické analýzy konceptů hegemonie ve vzdělávání, přičemž se zaměří zejména na dílo Michaela W. Apple. V diplomové práci bude využito analýzy primárních dokumentů (strategické dokumenty, interní dokumenty, záznamy z jednání tripartity atd.) a sekundární literatury. |
Seznam odborné literatury |
Anyon, J. (2011) Marx and Education. Taylor & Francis. Apple, M. W. (2000) Official knowledge: Democratic knowledge in a conservative age. 2nd edition. New York: Routledge. Apple, M. W. (2004) Ideology and curriculum. New York: Routledge. Bailey, J., Price, R., Esders, L. and McDonald, P. (2010) ‘Daggy shirts, daggy slogans? Marketing unions to young people’, Journal of Industrial Relations , 52 (1): 43–60. Bryson, A. and Gomez, R. (2003) ‘Buying into union membership’, in H. Gospel and S. Wood (eds) Representing Workers: Union Recognition and Membership in Britain. London: Routledge. Cregan, C. and Johnston, S. (1990) ‘An industrial relations approach to the free rider problem: young people and trade union membership in the UK’, British Journal of Industrial Relations, 28 (1): 84–104. Gomez, R., Gunderson, M. and Meltz, N. (2002) ‘Comparing youth and adult desire for unionization in Canada’, British Journal of Industrial Relations, 40 (3): 521–542. Gomez, R., Gunderson, M. and Meltz, N. (2004) ‘From playstations to workstations: young workers and the experience good model of union membership’, in A.Verma and T. Kochan (eds) Unions in the Twenty-First Century. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Oliver, D. (2010) ‘Union membership among young graduate workers in Australia: using the experience good model to explain the role of student employment’, Industrial Relations Journal, 41 (5): 505–519. Sultana, R. (1989) ‘Schooling tomorrow’s worker: trade union education in secondary schools’, New Zealand Journal of Industrial Relations, 13: 3–20. |