Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Stres, krizové situace a jejich zvládání: Specifika prožívání a zvládání u osob s poruchou či ztrátou sluchu.
Název práce v češtině: Stres, krizové situace a jejich zvládání: Specifika prožívání a zvládání u osob s poruchou či ztrátou sluchu.
Název v anglickém jazyce: Stress, crisis situations and coping mechanisms: The specifics of experiencing and coping in persons with impaired hearing or hearing loss.
Klíčová slova: Neslyšící a nedoslýchaví|náročné situace|interpretativní fenomenologická analýza
Klíčová slova anglicky: Deaf and hard of hearing|demanding situations|interpretative phenomenological analysis
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.07.2016
Datum zadání: 27.07.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 30.08.2016
Datum a čas obhajoby: 04.09.2018 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem
Oponenti: PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zaměřuje na specifika prožívání a zvládání stresu, zátěže a krizových situací u osob s poruchou či ztrátou sluchu. Teoretická část práce bude obsahovat rešerši dostupné literatury a bude pojednávat o problematice stresu a jeho zvládání obecně. Dále se bude zabývat problematikou osob s poruchou či ztrátou sluchu a jejich životními nároky z hlediska potenciální zátěže a stresovosti. Probrány budou i aspekty vývoje v řečové, emocionální a sociální oblasti u neslyšících a jejich souvislosti se specifiky prožívání a zvládání stresových situací v dospělosti. Zmíněny budou také aspekty práce s neslyšícími v rámci řešení krizových situací.
Empirická část bude realizována prostřednictvím rozhovorů s neslyšícími jimi preferovanými způsoby komunikace (rozhovor za účasti tlumočníka znakového jazyka, použití odezírání či e-mailové komunikace). Na základě rozhovorů bude provedeno hloubkové kvalitativní šetření problematiky zvládání jednotlivých typů stresových a krizových událostí.

Cílem diplomového projektu je identifikace stresorů specifických pro neslyšící, ať již svou kvalitou či intenzitou, a mechanismů vyrovnávání se se stresujícími událostmi. Poznatky mohou být dále využity v terapeutické praxi, krizové intervenci či při managementu krizových událostí a katastrof.
Seznam odborné literatury
Calderon, R., & Greenberg, M. (2003). Social and emotional development of deaf children. Oxford handbook of deaf studies, language, and education, 1, 177.

Child, B., Oschwald, M., Curry, M. A., Hughes, R. B., & Powers, L. E. (2011). Understanding the experience of crime victims with disabilities and deaf victims. Journal of Policy Practice, 10(4), 247-267.

Fellinger, J., Holzinger, D., Dobner, U., Gerich, J., Lehner, R., Lenz, G., & Goldberg, D. (2005). Mental distress and quality of life in a deaf population.Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 40(9), 737-742.

Fellinger, J., Holzinger, D., & Pollard, R. (2012). Mental health of deaf people.The Lancet, 379(9820), 1037-1044.

Jambor, E., & Elliott, M. (2005). Self-esteem and coping strategies among deaf students. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 10(1), 63-81.

Kvam, M. H., Loeb, M., & Tambs, K. (2007). Mental health in deaf adults: symptoms of anxiety and depression among hearing and deaf individuals.Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 12(1), 1-7.

Martin, D., & Bat‐Chava, Y. (2003). Negotiating deaf–hearing friendships: Coping strategies of deaf boys and girls in mainstream schools. Child: care, health and development, 29(6), 511-521.

Øhre, B., von Tetzchner, S., & Falkum, E. (2011). Deaf adults and mental health: A review of recent research on the prevalence and distribution of psychiatric symptoms and disorders in the prelingually deaf adult population.International Journal on Mental Health and Deafness, 1(1), 3-22.

Schwenke, T. (2011). Childhood Trauma: Considering Diagnostic and Culturally Sensitive Treatment Approaches for Deaf Clients. Journal of the American Deafness & Rehabilitation Association (JADARA), 45(1).

Sullivan, H. T., & Hakkinen, M. T. (2006, April). Disaster preparedness for vulnerable populations: Determining effective strategies for communicating risk, warning, and response. In Third Annual Magrann Research Conference at Rutgers University (Vol. 4, pp. 21-04).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK