Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Obraz Indie v českých médiích od roku 1990
Název práce v češtině: Obraz Indie v českých médiích od roku 1990
Název v anglickém jazyce: The Image of India in the Czech media since 1990
Klíčová slova: Indie, česká média, mediální obraz, diskurz, diskurzivní analýza
Klíčová slova anglicky: India, Czech media, media image, discourse, discourse analysis
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav asijských studií (21-UAS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martin Hříbek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.07.2016
Datum zadání: 29.08.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.10.2016
Datum a čas obhajoby: 11.09.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.08.2019
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Pavel Hons, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje obrazu Indie v českých médiích. Jedná se o časové vymezení od roku 1990 po současnost. Hlavním cílem práce je popsat obraz Indie jak z hlediska kvalitativní, tak kvantitativní analýzy. V první kapitole bude problém vymezen z teoretického a metodologického hlediska a zároveň bude popsán výběr zdrojových materiálů. V další části práce budou pomocí kvantitativního výzkumu představena média, která v České republice referují o Indii nejčastěji, a díky využití frekvenční analýzy slovních spojení budou hledány také nejobvyklejší souvislosti týkající se tématu Indie. Dále se bude pomocí diskurzivní analýzy hlouběji zkoumat způsob, jakým autoři představují Indii veřejnosti a jak tedy přímo přispívají k vytváření určitého obrazu Indie mezi čtenáři. Závěr zhodnotí, jak působí vyobrazení Indie v českých médiích v polistopadovém období na českou veřejnost a shrne, jak je Indie v České republice komunikována.
1. ÚVOD
a. Teoretické uchopení tématu: diskurz a mediální obraz
b. Metodologie práce
c. Popis vstupních dat
2. OBRAZ INDIE V ČESKÉ REPUBLICE
a. Kvantitativní analýza
i. Média
ii. Souvislosti výskytu pojmu Indie
b. Kvalitativní analýza
i. Dominantní témata
ii. Rámování mediálních textů o Indii
iii. Autoři
c. Kritické zhodnocení českého mediálního obrazu Indie
3. ZÁVĚR
Seznam odborné literatury
1. BAKER, Paul, Costas GABRIELATOS a Tony MCENERY. Discourse Analysis and Media Attitudes: The Representation of Islam in the British Press. New York: Cambridge University Press, 2013. ISBN 978-1-107-00882-3.
2. BAKIĆ-HAYDEN, Milica. Nesting Orientalisms: The Case of Former Yugoslavia. Slavic Review, 54(4), 1995. s. 917-931.
3. COWAN, Robert. The Indo-German Identification: Reconciling South Asian Origins and European Destinies, 1765-1885. Rochester: Camden House, 2010.
4. FÁREK, Martin. Indie očima Evropanů: Orientalistika, teologie a konceptualizace náboženství. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2015. 234 s.
5. FOUCAULT, Michel. Diskurs; Autor; Genealogie: Tři studie. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1994. 115 s. ISBN: 80-205-0406-0.
6. FÜRST, Rudolf. "Co počít s negativní českou konstrukcí zlé Číny?". In: V. Střítecký a kol. Mezi politický (ne)zájmem a byrokratickou efektivitou, Praha: Ústav mezinárodních vztahů, 2011. s. 115-125.
7. FÜRST, Rudolf. Česko-čínské vztahy po roce 1989. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 235 s. ISBN: 978-80-246-1653-7.
8. FÜRST, Rudolf. Politické vnímání Číny v Čechách: mezi věcností a nevěcností, orientalismem a okcidentalismem. Mezinárodní vztahy, č. 3, 2005. s. 24 – 43.
9. FÜRST, Rudolf. Vzestup Indie a Číny: přichází asijské století?. Praha: Ústav mezinárodních vztahů, 2011. 225 s. ISBN: 978-80-86506-84-5.
10. GLANC, Tomáš. Orientalismus a sebeorientalizace. Praha: Journal: Česká literatura, č. 6, 2009. s. 877-890.
11. HOLUBEC, Stanislav. Ještě nejsme za vodou. 1. vyd. Praha: Scriptorium, 2015. 312 s. ISBN: 978-80-88013-07-5.
12. HŘÍBEK, Martin. Czech Indology and the Concept of Orientalism. In: Understanding India: Indology and Beyond. Prague: Charles University, 2012, s. 45–56.
13. HŘÍBEK, Martin. Dalai-Lamaism: An Orientalist Construction of Post-socialist Consciousness. In: Rethinking Ethnography in Central Europe, edited by H. Cervinkova, M. Buchowski, Z. Uherek. New York: Palgrave Macmillan, pp. 217-239. ISBN: 978-1-137-52448-5.
14. KENDALL, Gavin, WICKHAM, Gary. Using Foucault’s methods. London: SAge Publications, 1999.
15. KING, Richard. Orientalism and Religion: Post-Colonial Theory, India and "The Mystic East". 1. vyd., Londýn: Routledge, 1999. s. 82 – 118.
16. KONTJE, Todd. German orientalism. 1. vyd. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2004.
17. KRÁSA, Miloslav. Looking Towards India: A study in East-West Contacts. 1. vyd. Praha: Orbis, 1969, 158 s.
18. LEMMEN, Sarah. Tschechen auf Reisen Repräsentationen der außereuropäischen Welt und das Selbstbild der tschechischen Nationalgesellschaft, 1890 – 1938. Unpublished PHD. Dissertation. University of Vienna, 2016.
19. MARCHAND, Suzanne. German Orientalism and the Decline of the West. Proceedings of the American Philosophical Society. Vol. 145, No. 4, 2001, pp. 465-473.
20. ROZEHNALOVÁ, Jana. Zrcadlo orientalismu – obrazy Tibetu v českém prostředí. Mezinárodní vztahy, č. 3, 2005, s 44 – 62.
21. SAID, Edward W. Orientalismus: západní koncepce Orientu. Praha: Paseka, 2008, 459 s.
22. SEN, Amartya Kumar. Indian Traditions and the Western Imagination. In The Argumentative Indian: Writings on Indian History, Culture and Identity. London: Penguin Books, 2005, 139 - 160. ISBN 978-o-3 74-I0583 -9.
23. VAŠÁT, Petr. Kritická diskursivní analýza: Sociální konstruktivismus v praxi. AntropoWeb [online]. Plzeň: Katedra antropologických a historických věd, FF ZČU, 2008 [cit. 2016-07-17]. Dostupné z: http://www.antropoweb.cz/cs/kriticka-diskursivni-analyza-socialni-konstruktivismus-v-praxi
24. VAVROUŠKOVÁ, Stanislava. Ways to Understand India: The Czech Experience. In: Acta Orientalia Vilnensia. Vilnius: Vilnius Publishing House, 2010, s. 125–132.
25. WIDDOWSON, H. G. Text, Context, Pretext: Critical Issues in Discourse Analysis. United Kingdom: Blackwell Publishing Ltd, 2004. ISBN 0-631-23452-7.

Databáze: Anopress IT, Jstor, ProQuest, Český národní korpus
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK