Básnické antologie jako součást vzdělání a výchovy čínských dětí za dynastie Qing se zvláštním zřetelem k Tang shi sanbai shou
Název práce v češtině: | Básnické antologie jako součást vzdělání a výchovy čínských dětí za dynastie Qing se zvláštním zřetelem k Tang shi sanbai shou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Poetic anthologies as part of Qing dynasty children´s education: the case of Tang shi sanbai shou |
Klíčová slova: | Tang shi sanbai shou 唐詩三百首|čínská poezie|čínské tradiční vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | Tang Shi Sanbai Shou|Chinese poetry|Chinese traditional education |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sinologie (21-KSI) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Olga Lomová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.07.2016 |
Datum zadání: | 09.08.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.09.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2018 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Lukáš Zádrapa, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se věnuje vzdělání a výchově dětí v Číně za dynastie Qing se zvláštním zřetelem ke studiu poezie a zejména antologii Tři sta tangských básní (Tang shi sanbai shou). Jak dokládají dobové prameny, poezie (zejména tangské básně) byla nedílnou součástí vzdělání čínských dětí až do konce císařství. Přesto se v odborné literatuře na téma vzdělávání v předmoderní Číně o studiu poezie dočteme velmi málo a cílem této práce bude tuto mezeru zaplnit. Autor vyjde z celkové charakteristiky tradičního vzdělání v Číně, jak ji podává stávající odborná literatura, která ukazuje, že součástí vzdělání bylo vedle znalostí a kompetencí souvisejících s konfuciánským kánonem také pěstování určitých morálních postojů a tříbení charakteru. Do těchto souvislostí budou vsazeny básnické antologie určené pro vzdělání dětí v literátských rodinách. Autor práce představí nejoblíbenější antologie a následně se zaměří na Tang shi san bai shou. Na základě formálního a ideově tematického rozboru antologie, který zahrne výběr, obsah a uspořádání básní spolu s předmluvami a původními komentáři, charakterizuje, jaké hodnoty a dovednosti studium poezie dětem vštěpovalo a jaký způsob čtení básnického textu v nich vypěstovalo a pokusí se rekonstruovat, jakou funkci vlastně studium poezie plnilo v širším kontextu konfuciánského kánonu. |
Seznam odborné literatury |
Pramen:
Hengtang Tuishi 橫塘退士, Chen Wanjun 陈婉俊. Tang shi sanbaishou buzhu 唐诗三百首补注. Beijing: Wenxue guji kanxingshe, 1956. Hengtangtuishi 橫塘退士, Zhang Xie 章燮, and Sun Xiaogen 孙孝根校正. Tang shi sanbaishou zhu shu 唐诗三百首注疏. Hangzhou: Donghai wenyi chubanshe, 1957. Xin Yicum 辛一村, ed. Lidai shentong qimeng shi sanbai shou 历代神童启蒙诗三百首. Changchun: Shidai wenyi chubanshe, 1995. Literatura: BAI Limin. Shaping the Ideal Child: Children and Their Primers in Late Imperial China. Hong-kong: Chinese University Press, 2005. ELMAN, B. A., & WOODSIDE, A. Education and society in late imperial China, 1600-1900. Berkeley: University of California Press, 1994. KO, Dorothy. Teachers of the inner chambers: women and culture in seventeenth-century China. Stanford (Cal.): Stanford University Press, 1994. KINNEY, Anne Behnke. Chinese views of childhood. Honolulu: University of Hawai'i Press, 1995. LI Yu. Learning to read in late imperial China. Studies on Asia, series II, Vol. 1, num. 1, s. 7–26. /https://castle.eiu.edu/studiesonasia/series_iii_1.php) LI Yu. A History of Reading in Late Imperial China, 1000-1800. Disertace, Columbus (OH): Ohio State University, 2003. Internet resource. LIU Xiusheng 刘秀生, and YANG Yuqing 杨雨青. Zhongguo Qing Dai Jiao Yu Shi 中囯清代教育史. Beijing: Ren min chu ban she, 1994. |