Aktivity Experimentální univerzity pro prarodiče a vnoučata v kontextu mezigeneračního učení
Název práce v češtině: | Aktivity Experimentální univerzity pro prarodiče a vnoučata v kontextu mezigeneračního učení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Experimental University for Grandparents and Grandchildren Activities in the Context of Intergenerational Learning |
Klíčová slova: | mezigenerační učení|mezigenerační programy|mezigenerační vztahy|generace|mezigenerační solidarita|Experimentální univerzita |
Klíčová slova anglicky: | intergenerational learning|intergenerational programs|intergenerational relationships|generation|intergenerational solidarity|Experimental University |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.06.2016 |
Datum zadání: | 30.06.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.10.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2017 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Problematika mezigeneračních vztahů je v dnešní společnosti velmi aktuální. V reakci na to vznikají různé programy na jejich podporu. Bakalářská práce se bude věnovat jednomu z aspektů rozvoje mezigeneračních vztahů – mezigeneračnímu učení. Tato problematika bude zkoumána na příkladu Experimentální univerzity pro prarodiče a vnoučata. Cílem bakalářské práce bude reflexe role a přínosů Experimentální univerzity pro prarodiče a vnoučata v kontextu prohlubování mezigeneračních vztahů. Dílčím cílem bude analýza systému vzdělávání na univerzitě. Pozornost bude věnována taktéž motivaci seniorů k tomuto typu vzdělávání a změnám ve vztazích seniorů s jejich vnoučaty v průběhu navštěvování přednášek univerzity. V úvodních kapitolách se bakalářské práce bude věnovat problematice mezigeneračních vztahů a mezigeneračnímu porozumění. Dále bude vymezen koncept mezigeneračního učení a popsány dostupné programy mezigeneračního učení v České republice, přičemž pozornost bude věnována primárně Experimentální univerzitě pro prarodiče a vnoučata. Empirické kvalitativní šetření bude provedeno na základě analýzy dotazníků zaměřující se na motivaci seniorů k účasti na programu Experimentální univerzity a na jejich spokojenost v rámci posilování mezigeneračních vztahů. Další výzkumnou metodou bude zúčastněné pozorování na přednáškách Experimentální univerzity, které bude zaměřeno na analýzu využívaných metod a celkového průběhu vzdělávacích aktivit. Předběžná struktura práce: 1 Mezigenerační vztahy 2 Koncept mezigeneračního učení 3 Experimentální univerzita pro prarodiče a vnoučata 4 Empirické šetření - Motivace seniorů k účasti na programu Experimentální univerzity pro prarodiče a vnoučata a jeho vliv na kultivaci mezigeneračních vztahů zúčastněných |
Seznam odborné literatury |
BOSTÖRM, Ann-Kristin. Lifelong learning, intergenerational learning, and social capital: From theory to pracice. Stockholm: Institute of International Education, 2003. ISBN 91-7265-571-2. BOSTRÖM, Ann-Kristin. Reflections on Intergenerational Policy in Europe: The Past Twenty Years and Looking into the Future. Journal of Intergenerational Relationships. 2014, 12(4), 357-367. ISSN 1535-0770. HAUSEROVÁ-SCHONEROVÁ, Isabella. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-105-3. HORÁKOVÁ, Karolína, Anna ŠUJANOVÁ a Lucie VIDOVIČOVÁ. Mezigenerační vztahy a programy pro jejich kultivaci: přínosy a rizika. In: ŠTĚPÁNKOVÁ, Hana, Cyril HÖSCHL a Lucie VIDOVIČOVÁ. Gerontologie: Současné otázky z pohledu biomedicíny a společenských věd. Praha: Karolinum, 2014. 265-283. ISBN 978-80-246-2628-4. JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-80-5. MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Radosti a strasti prarodičů aneb když máme vnoučata. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-455-X. RABUŠICOVÁ, Milada, Kateřina PEVNÁ a Lenka KAMANOVÁ. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0. WINSTON, Linda. Grandpartners: Intergenreational Learning and Civic Renewal, K-6. Postmouth: Heinemann, 2001. ISBN 978-0-325-00268-2. Experimentální univerzita pro prarodiče a vnoučata. Aktivnistari.eu: S Danou Steinovou. [online]. 27.5.2016 [cit. 2016-05-27]. Dostupné z: http://aktivnistari.eu/57-experimentalni-univerzita-pro-prarodice-a-vnoucata |