Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Aktivity Experimentální univerzity pro prarodiče a vnoučata v kontextu mezigeneračního učení
Název práce v češtině: Aktivity Experimentální univerzity pro prarodiče a vnoučata v kontextu mezigeneračního učení
Název v anglickém jazyce: Experimental University for Grandparents and Grandchildren Activities in the Context of Intergenerational Learning
Klíčová slova: mezigenerační učení|mezigenerační programy|mezigenerační vztahy|generace|mezigenerační solidarita|Experimentální univerzita
Klíčová slova anglicky: intergenerational learning|intergenerational programs|intergenerational relationships|generation|intergenerational solidarity|Experimental University
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.06.2016
Datum zadání: 30.06.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.10.2016
Datum a čas obhajoby: 08.09.2017 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:03.08.2017
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Problematika mezigeneračních vztahů je v dnešní společnosti velmi aktuální. V reakci na to vznikají různé programy na jejich podporu. Bakalářská práce se bude věnovat jednomu z aspektů rozvoje mezigeneračních vztahů – mezigeneračnímu učení. Tato problematika bude zkoumána na příkladu Experimentální univerzity pro prarodiče a vnoučata. Cílem bakalářské práce bude reflexe role a přínosů Experimentální univerzity pro prarodiče a vnoučata v kontextu prohlubování mezigeneračních vztahů. Dílčím cílem bude analýza systému vzdělávání na univerzitě. Pozornost bude věnována taktéž motivaci seniorů k tomuto typu vzdělávání a změnám ve vztazích seniorů s jejich vnoučaty v průběhu navštěvování přednášek univerzity. V úvodních kapitolách se bakalářské práce bude věnovat problematice mezigeneračních vztahů a mezigeneračnímu porozumění. Dále bude vymezen koncept mezigeneračního učení a popsány dostupné programy mezigeneračního učení v České republice, přičemž pozornost bude věnována primárně Experimentální univerzitě pro prarodiče a vnoučata. Empirické kvalitativní šetření bude provedeno na základě analýzy dotazníků zaměřující se na motivaci seniorů k účasti na programu Experimentální univerzity a na jejich spokojenost v rámci posilování mezigeneračních vztahů. Další výzkumnou metodou bude zúčastněné pozorování na přednáškách Experimentální univerzity, které bude zaměřeno na analýzu využívaných metod a celkového průběhu vzdělávacích aktivit.

Předběžná struktura práce:
1 Mezigenerační vztahy
2 Koncept mezigeneračního učení
3 Experimentální univerzita pro prarodiče a vnoučata
4 Empirické šetření - Motivace seniorů k účasti na programu Experimentální univerzity pro prarodiče a vnoučata a jeho vliv na kultivaci mezigeneračních vztahů zúčastněných
Seznam odborné literatury
BOSTÖRM, Ann-Kristin. Lifelong learning, intergenerational learning, and social capital: From theory to pracice. Stockholm: Institute of International Education, 2003. ISBN 91-7265-571-2.

BOSTRÖM, Ann-Kristin. Reflections on Intergenerational Policy in Europe: The Past Twenty Years and Looking into the Future. Journal of Intergenerational Relationships. 2014, 12(4), 357-367. ISSN 1535-0770.

HAUSEROVÁ-SCHONEROVÁ, Isabella. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-105-3.

HORÁKOVÁ, Karolína, Anna ŠUJANOVÁ a Lucie VIDOVIČOVÁ. Mezigenerační vztahy a programy pro jejich kultivaci: přínosy a rizika. In: ŠTĚPÁNKOVÁ, Hana, Cyril HÖSCHL a Lucie VIDOVIČOVÁ. Gerontologie: Současné otázky z pohledu biomedicíny a společenských věd. Praha: Karolinum, 2014. 265-283. ISBN 978-80-246-2628-4.

JIRÁSKOVÁ, Věra. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-80-5.

MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Radosti a strasti prarodičů aneb když máme vnoučata. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-455-X.

RABUŠICOVÁ, Milada, Kateřina PEVNÁ a Lenka KAMANOVÁ. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.

WINSTON, Linda. Grandpartners: Intergenreational Learning and Civic Renewal, K-6. Postmouth: Heinemann, 2001. ISBN 978-0-325-00268-2.

Experimentální univerzita pro prarodiče a vnoučata. Aktivnistari.eu: S Danou Steinovou. [online]. 27.5.2016 [cit. 2016-05-27]. Dostupné z: http://aktivnistari.eu/57-experimentalni-univerzita-pro-prarodice-a-vnoucata
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK