Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kompetenční profil trenérů paměti seniorů
Název práce v češtině: Kompetenční profil trenérů paměti seniorů
Název v anglickém jazyce: Competencies of Memory Trainers for Older Adults
Klíčová slova: kompetence|kompetenční profil|trenér paměti|kognitivní trenér|trénování paměti|kognitivní trénink|vzdělávání seniorů
Klíčová slova anglicky: competence|competency profile|memory trainer|cognitive trainer|memory training|cognitive training|elderly education
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.06.2016
Datum zadání: 30.06.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.09.2016
Datum a čas obhajoby: 29.01.2020 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:07.01.2020
Datum proběhlé obhajoby: 29.01.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat tématu kompetencí lektorů, kteří se zabývají trénováním paměti seniorů. Hlavním cílem bude analýza kompetenčního profilu trenérů paměti seniorů a zhodnocení, zda je vzdělávání, certifikace a evaluace v souladu s jimi vnímanými potřebami. Nejprve bude vymezena výchozí terminologie, následně bude pozornost věnována trénování paměti seniorů a profesi trenéra paměti seniorů, dále se práce zaměří na systém odborné přípravy a­ certifikace trenérů paměti. Práce představí pojem kompetence v kontextu lektorské činnosti a následně bude analyzován kompetenční profil trenéra paměti seniorů. Analýza bude pojata jako rozbor literatury věnované osobě lektora, působícího ve vzdělávání seniorů, a dostupných dokumentů organizací, které se trénováním paměti a přípravou trenérů zabývají. Další vhled do problematiky poskytne kvalitativní empirická sonda, realizovaná metodou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými trenéry. Zastoupeni budou jak trenéři, kteří se věnují zájmovému vzdělávání, tak aktivizační trenéři paměti ve zdravotně sociálních službách. V návaznosti na zjištěné údaje bude navrženo doporučení rozvoje vzdělávacích programů, které bude určené organizacím zajišťujícím vzdělávání trenérů paměti seniorů.

Předběžná struktura práce:
1 Trénování paměti seniorů v kontextu celoživotního vzdělávání
1.1 Stárnutí společnosti
1.2 Stárnutí jedince
1.3 Vzdělávání jako součást strategie úspěšného stárnutí
1.4 Trénování paměti seniorů

2 Profese trenéra paměti seniorů
2.1 Profesionalizace trenérské práce
2.2 Pracovní náplň trenéra paměti
2.3 Specifické edukační potřeby seniorů ve vztahu k osobě trenéra paměti

3 Systém vzdělávání trenérů paměti
3.1 Přehled organizací působících na poli profesní přípravy trenérů paměti
3.2 Přehled certifikačních programů pro trenéry paměti
3.3 Přehled možností dalšího rozvoje trenérů paměti

4 Kvalita v práci trenéra paměti
4.1 Vymezení pojmů kvalita a hodnocení
4.2 Možnosti hodnocení trenérů paměti
4.3 Úspěch a neúspěch v práci trenéra paměti

5 Kompetenční profil trenéra paměti
5.1 Vymezení a obsah pojmů kompetence a kompetenční profil
5.2 Normativní a analytický přístup ke studiu kompetencí
5.3 Členění kompetencí
5.4 Kompetenční profil trenéra paměti

6 Empirické šetření - Zjišťování vzdělávacích potřeb trenérů paměti seniorů
6.1 Metodika šetření
6.2 Popis a analýza dat
6.3 Interpretace výsledků
Seznam odborné literatury
ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie; Úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. 264 s. ISBN 978-80-247-3901-4.

ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998. 156 s. ISBN 80-223-1206-1.

FINDSEN, Brian and Marvin FORMOSA. Lifelong learning in later life: a handbook on older adult learning. Rotterdam: Sense Publishers, 2011. 236 p. ISBN 978-946-0916-496.

GRABINSKI, C. Joanne. 101+ Careers in Gerontology, 2nd Edition. New York: Springer Publishing Company, 2014. 312 p. ISBN 978-0-8261-2008-3.

HARTMAN-STEIN, Paula and Asenath LA RUE. Enhancing Cognitive Fitness in Adults: A Guide to the Use and Development of Community-Based Programs. New York: Springer, 2012. 499 p. ISBN 978-1-4614-4767-2.

HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-808-7109-199.

KUBEŠ, Marián, Dagmar SPILLEROVÁ a Roman KURNICKÝ. Manažerské kompetence, způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada, 2004. 183 s. ISBN 80-247-0698-9.

JARVIS, Peter. Learning in Later Life: An Introduction for Educators and Carers (Creating Success). London: Routledge, 2000. 178 p. ISBN 978-0-7494-3398-7.

MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7.

PREISS, Marek a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Trénování paměti a poznávacích schopností. Praha: Grada, 2009. 208 s. ISBN 978-80-247-2738-7.

ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6.

ŠTĚPÁNKOVÁ, Hana a Danuše STEINOVÁ. Trénování paměti: metodická příručka. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 2009. 95 s. ISBN 978-80-87142-08-0.

VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. 159 s. ISBN 978-802-4717-708.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK