Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komparace vzdělávání učitelů ve Finsku a v České republice
Název práce v češtině: Komparace vzdělávání učitelů ve Finsku a v České republice
Název v anglickém jazyce: Comparison of Education of Teachers in Finland and the Czech Republic
Klíčová slova: finský vzdělávací systém|český vzdělávací systém|vzdělávání učitelů|komparativní andragogika|komparativní pedagogika
Klíčová slova anglicky: Finnish Education System|Czech Education System|Teacher Education|Comparative Adult Education|Comparative Education
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.06.2016
Datum zadání: 30.06.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 30.08.2016
Datum a čas obhajoby: 08.09.2017 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:03.08.2017
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je porovnat systém vzdělávání učitelů základních a středních škol v České a Finsku. Součástí práce bude i návrh doporučení vycházející z finského přístupu k edukaci, za účelem zlepšení situace v České republice. Vzhledem k charakteru výzkumného problému bude použita kombinace kvantitativního a kvalitativního přístupu. Nejprve bude provedena analýza dat týkající se vzdělávání, investic do vzdělání, fluktuace a finančního ohodnocení učitelů ve Finsku a České republice vycházející ze statistických zpráv a jiných dokumentů vydávaných podpůrnými orgány vzdělávacích systémů obou zemí. Poté bude realizováno vlastní kvalitativní šetření, jež bude zahrnovat oblasti motivace ke studiu, spokojenost se studiem, identifikace s rolí studenta pedagogické fakulty či rolí pedagogického pracovníka, ochota dále se vzdělávat apod. Tyto faktory budou zkoumány pomocí polostrukturovaných rozhovorů s vybranými studenty pedagogických fakult a učiteli základních a středních škol ve Finsku a České republice.

Předběžná struktura práce:
1 Komparativní výzkum v pedagogice a andragogice
2 Vzdělávací systém České republiky
2.1 Historický vývoj vzdělávacího systému v českých zemích
2.2 Současná podoba vzdělávacího systému České republice
3 Vzdělávací systém Finské republiky
3.1 Historický vývoj vzdělávacího systému Finska
3.2 Současná podoba vzdělávacího systému Finska
4 Formální vzdělávání učitelů základních a středních škol v České republice
5 Formální vzdělávání učitelů základních a středních škol ve Finsku
6 Možnosti a podmínky dalšího profesního vzdělávání učitelů v České republice a Finsku
7 Prestiž a sociální status učitele v České republice a Finsku
8 Aktuální problémy vzdělávání učitelů v České republice a Finsku
9 Přístupy ke kvalitě pedagogické práce a finanční ohodnocení učitelů obou zemí
10 Výzkumné šetření – Vzdělávání učitelů pohledem studentů pedagogických fakult a pedagogů
Seznam odborné literatury
COUFALOVÁ, Jana a Jana VAŇKOVÁ. Může vysoká škola připravit kvalitního učitele? In:
ASZTALOS, Ondřej. Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, s. 27–32. ISBN 978-80-7043-869-5.

KOHNOVÁ, Jana. Další vzdělávání učitelů: se zřetelem k jejich rolím a funkcím. In WALTEROVÁ, Eliška (ed.). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém: výstup projektu rezortního výzkumu MŠMT ČR č. LS 20007 Podpora práce učitelů: sborník z celostátní konference. Praha: Univerzita Karlova, 2001, s. 64–73. ISBN 80-7290-059-5.

Ministry of Education. Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers [online]. Ministry of Education, Finland, Helsinki, 2003. ISBN neuvedeno. [cit. 2010-05-23]. Dostupné z: http://www.oecd.org/edu/school/5328720.pdf.

NIEMI, Hannele, Auli, TOOM a Arto, KALLIONIEMI. Miracle of Education: the Principles and Practices of Teaching and Learning in Finnish Schools [online]. Rotterdam: Sense Publishers, 2012. ISBN: 978-94-6091-809-4. [cit. 2010-05-23]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10546403

OECD. Education at a Glance 2007: OECD Indicators. Paris: OECD, 2007. ISBN 978-92-64-03287-3.

PAKSUNIEMI, Merja. The Historical Background of School System and Teacher Image in Finland. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2013. ISBN: 978-3-653-03235-2.

PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8621-7.

SAHLBERG, Pasi. Finnish Lessons: What Can the World Learn From Educational Change in Finland? New York: Teachers College, Columbia university, 2011. The Series on School Reform. ISBN 978-0-8077-5257-9.

ŠVEC, Vlastimil. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-70-2.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK