Komparace vzdělávání učitelů ve Finsku a v České republice
Název práce v češtině: | Komparace vzdělávání učitelů ve Finsku a v České republice |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comparison of Education of Teachers in Finland and the Czech Republic |
Klíčová slova: | finský vzdělávací systém|český vzdělávací systém|vzdělávání učitelů|komparativní andragogika|komparativní pedagogika |
Klíčová slova anglicky: | Finnish Education System|Czech Education System|Teacher Education|Comparative Adult Education|Comparative Education |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.06.2016 |
Datum zadání: | 30.06.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.08.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2017 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.08.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je porovnat systém vzdělávání učitelů základních a středních škol v České a Finsku. Součástí práce bude i návrh doporučení vycházející z finského přístupu k edukaci, za účelem zlepšení situace v České republice. Vzhledem k charakteru výzkumného problému bude použita kombinace kvantitativního a kvalitativního přístupu. Nejprve bude provedena analýza dat týkající se vzdělávání, investic do vzdělání, fluktuace a finančního ohodnocení učitelů ve Finsku a České republice vycházející ze statistických zpráv a jiných dokumentů vydávaných podpůrnými orgány vzdělávacích systémů obou zemí. Poté bude realizováno vlastní kvalitativní šetření, jež bude zahrnovat oblasti motivace ke studiu, spokojenost se studiem, identifikace s rolí studenta pedagogické fakulty či rolí pedagogického pracovníka, ochota dále se vzdělávat apod. Tyto faktory budou zkoumány pomocí polostrukturovaných rozhovorů s vybranými studenty pedagogických fakult a učiteli základních a středních škol ve Finsku a České republice. Předběžná struktura práce: 1 Komparativní výzkum v pedagogice a andragogice 2 Vzdělávací systém České republiky 2.1 Historický vývoj vzdělávacího systému v českých zemích 2.2 Současná podoba vzdělávacího systému České republice 3 Vzdělávací systém Finské republiky 3.1 Historický vývoj vzdělávacího systému Finska 3.2 Současná podoba vzdělávacího systému Finska 4 Formální vzdělávání učitelů základních a středních škol v České republice 5 Formální vzdělávání učitelů základních a středních škol ve Finsku 6 Možnosti a podmínky dalšího profesního vzdělávání učitelů v České republice a Finsku 7 Prestiž a sociální status učitele v České republice a Finsku 8 Aktuální problémy vzdělávání učitelů v České republice a Finsku 9 Přístupy ke kvalitě pedagogické práce a finanční ohodnocení učitelů obou zemí 10 Výzkumné šetření – Vzdělávání učitelů pohledem studentů pedagogických fakult a pedagogů |
Seznam odborné literatury |
COUFALOVÁ, Jana a Jana VAŇKOVÁ. Může vysoká škola připravit kvalitního učitele? In: ASZTALOS, Ondřej. Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, s. 27–32. ISBN 978-80-7043-869-5. KOHNOVÁ, Jana. Další vzdělávání učitelů: se zřetelem k jejich rolím a funkcím. In WALTEROVÁ, Eliška (ed.). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém: výstup projektu rezortního výzkumu MŠMT ČR č. LS 20007 Podpora práce učitelů: sborník z celostátní konference. Praha: Univerzita Karlova, 2001, s. 64–73. ISBN 80-7290-059-5. Ministry of Education. Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers [online]. Ministry of Education, Finland, Helsinki, 2003. ISBN neuvedeno. [cit. 2010-05-23]. Dostupné z: http://www.oecd.org/edu/school/5328720.pdf. NIEMI, Hannele, Auli, TOOM a Arto, KALLIONIEMI. Miracle of Education: the Principles and Practices of Teaching and Learning in Finnish Schools [online]. Rotterdam: Sense Publishers, 2012. ISBN: 978-94-6091-809-4. [cit. 2010-05-23]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10546403 OECD. Education at a Glance 2007: OECD Indicators. Paris: OECD, 2007. ISBN 978-92-64-03287-3. PAKSUNIEMI, Merja. The Historical Background of School System and Teacher Image in Finland. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2013. ISBN: 978-3-653-03235-2. PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8621-7. SAHLBERG, Pasi. Finnish Lessons: What Can the World Learn From Educational Change in Finland? New York: Teachers College, Columbia university, 2011. The Series on School Reform. ISBN 978-0-8077-5257-9. ŠVEC, Vlastimil. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-70-2. |