Povědomí studentů gymnázií o zrakovém postižení a komunikaci s jedinci se zrakovým postižením
Název práce v češtině: | Povědomí studentů gymnázií o zrakovém postižení a komunikaci s jedinci se zrakovým postižením |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Awareness of high school students about visual impairmant and comunication to persons with visual disabilities |
Klíčová slova: | zrakové postižení|jedinec se zrakovým postižením|komunikace se zrakově postiženým jedincem|zrakové vady|kompenzační pomůcky|rehabilitace |
Klíčová slova anglicky: | visual impairment|individuals with visual disabilities|communication to person with visual disabilities|visual defects|compensation aids|rehabilitation |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální práce (21-KSOCP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petr Vojtíšek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.06.2016 |
Datum zadání: | 29.06.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.11.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2017 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Václav Ježek |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá povědomím studentů gymnázií o zrakovém postižení a komunikaci s jedinci se zrakovým postižením. Cílem práce je zjistit míru informovanosti studentů gymnázií o problematice zrakového postižení, které úzce souvisí s pochopením, přijetím a následným způsobem informování pro současné i budoucí generace středoškolských studentů a mládeže v naší společnosti o zrakovém postižení. Celá práce je rozdělena na dvě části, a to první teoretickou a druhou část praktickou. Teoretická část uvádí čtenáře do problematiky zrakového postižení, vymezuje základní terminologii, charakterizuje a klasifikuje zrakové vady, zabývá se příčinami postižení a důsledky zrakového postižení v osobní a sociální rovině. Také se věnuje komunikaci s jedinci se zrakovým postižením, kompenzačními pomůckami a rehabilitaci pro zrakově postižené osoby. Druhá, praktická část, mapuje povědomí studentů gymnázií o problematice zrakového postižení. Zajímá se o informovanost studentů v oblasti služeb, komunikace a doprovázení osob se zrakovým postižením a používáním kompenzačních pomůcek. Dále uvádí osobní zkušenosti studentů gymnázií se zrakově postiženými osobami. K výzkumnému šetření pro mou bakalářskou práci jsem zvolila kvantitativní metodu. Sběr dat probíhal pomocí dotazníkového šetření mezi studenty gymnázií a výsledky byly zpracovány do grafů a tabulek. Tuto metodu jsem zvolila z důvodu maximalizace počtu respondentů. Očekávaným výstupem mé práce bylo zmapovat povědomí studentů gymnázií o problematice zrakového postižení, které by mělo přispět k dalšímu informování nynější i budoucí generace studentů středních škol a mládeže o tomto tématu. Míra informovanosti je nezbytná k přijetí a vzájemnému pochopení zrakového postižení ve společnosti. Tato práce může pomoci i veřejnosti k individuálnímu rozšíření si svých vědomostí o dané problematice. |
Seznam odborné literatury |
KVĚTOŇOVÁ -ŠVECOVÁ, L., Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2 KIMPLOVÁ, Tereza. Ztráta zraku: úvod do psychologické problematiky. Ostrava: Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-917-9. RŮŽIČKOVÁ, Kamila a Jitka VÍTOVÁ. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3. FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika STOKLASOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. MATYSKOVÁ, Kateřina. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. Praha: Okamžik, 2009. ISBN 978-80-86932-24-8. WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3. upravené vydání. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006. ISBN 80-239-6775-4. |