Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pojmové mapy a jejich využití v učení vysokoškolských studentů
Název práce v češtině: Pojmové mapy a jejich využití v učení vysokoškolských studentů
Název v anglickém jazyce: Concept Maps and Their Use in Learning of University Students
Klíčová slova: pojmová mapa, pojmové mapování, konceptová mapa, mentální mapa, učení, myšlení, paměť, psychologie učení, alternativní učení, smysluplné učení, student, vysokoškolský student, dospělý, kombinované studium, celoživotní učení
Klíčová slova anglicky: concept map, concept mapping, mind map, learning, thinking, memory, learning psychology, alternative learning, meaningful learning, student, university student, adult, combined studies, lifelong learning
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.06.2016
Datum zadání: 22.06.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.11.2016
Datum a čas obhajoby: 24.05.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 24.05.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato práce představí pojmové mapy jako alternativní techniku využitelnou v učení vysokoškolských studentů. V teoretické části budou objasněny základní informace týkající se pojmových map a pravidel jejich tvorby, budu porovnávat pojmové mapy s ostatními druhy mentálních map. Velká část práce bude věnována možnostem využití pojmových map vysokoškolskými studenty. V této části se pokusím informace o pojmových mapách propojit s psychologickými zvláštnostmi vysokoškolského studenta a se zákonitostmi vysokoškolské pedagogiky. V empirické části budu zkoumat schopnost vysokoškolských studentů vytvořit pojmovou mapu. Budu zjišťovat jejich postoje k této technice a případné předchozí zkušenosti s ní. V empirické části také představím systém pro hodnocení pojmových map, pomocí kterého budu zkoumat kvalitu map vytvořených účastníky mého výzkumu.
Seznam odborné literatury
NOVAK, Joseph Donald. Learning, creating, and using knowledge: concept maps as facilitative tools in schools and corporations. 2nd ed. New York, NY: Routledge, 2010. ISBN 0203862007.
NOVAK, Joseph Donald a D. Bob GOWIN. Learning how to learn. Cambridge: Cambridge University Press, 1984. ISBN 0-521-31926-9.
VAŇKOVÁ, Petra. Možnosti využití pojmových map ve výuce. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-802-8.
SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4054-6.
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
LINHARTOVÁ, Dana. Vysokoškolská psychologie. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2008. ISBN 978-80-7375-172-2.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK