Pojmové mapy a jejich využití v učení vysokoškolských studentů
Název práce v češtině: | Pojmové mapy a jejich využití v učení vysokoškolských studentů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Concept Maps and Their Use in Learning of University Students |
Klíčová slova: | pojmová mapa, pojmové mapování, konceptová mapa, mentální mapa, učení, myšlení, paměť, psychologie učení, alternativní učení, smysluplné učení, student, vysokoškolský student, dospělý, kombinované studium, celoživotní učení |
Klíčová slova anglicky: | concept map, concept mapping, mind map, learning, thinking, memory, learning psychology, alternative learning, meaningful learning, student, university student, adult, combined studies, lifelong learning |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.06.2016 |
Datum zadání: | 22.06.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.11.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Tato práce představí pojmové mapy jako alternativní techniku využitelnou v učení vysokoškolských studentů. V teoretické části budou objasněny základní informace týkající se pojmových map a pravidel jejich tvorby, budu porovnávat pojmové mapy s ostatními druhy mentálních map. Velká část práce bude věnována možnostem využití pojmových map vysokoškolskými studenty. V této části se pokusím informace o pojmových mapách propojit s psychologickými zvláštnostmi vysokoškolského studenta a se zákonitostmi vysokoškolské pedagogiky. V empirické části budu zkoumat schopnost vysokoškolských studentů vytvořit pojmovou mapu. Budu zjišťovat jejich postoje k této technice a případné předchozí zkušenosti s ní. V empirické části také představím systém pro hodnocení pojmových map, pomocí kterého budu zkoumat kvalitu map vytvořených účastníky mého výzkumu. |
Seznam odborné literatury |
NOVAK, Joseph Donald. Learning, creating, and using knowledge: concept maps as facilitative tools in schools and corporations. 2nd ed. New York, NY: Routledge, 2010. ISBN 0203862007. NOVAK, Joseph Donald a D. Bob GOWIN. Learning how to learn. Cambridge: Cambridge University Press, 1984. ISBN 0-521-31926-9. VAŇKOVÁ, Petra. Možnosti využití pojmových map ve výuce. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-802-8. SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4054-6. ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9. LINHARTOVÁ, Dana. Vysokoškolská psychologie. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2008. ISBN 978-80-7375-172-2. |