Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Strategie výchovy v bilingvní rodině
Název práce v češtině: Strategie výchovy v bilingvní rodině
Název v anglickém jazyce: Strategies for education in bilingual families
Klíčová slova: bilingvismus bilingvní výchova komunikační schopnosti vývoj řeči jazyk bilingvní rodina komunikační strategie
Klíčová slova anglicky: bilingualism bilingual education communication skills speech development language bilingual family communication strategy
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.06.2016
Datum zadání: 13.06.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.02.2017
Datum a čas obhajoby: 22.05.2017 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 22.05.2017
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Monika Fialová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá specifiky výchovy v bilingvní rodině. Zaměřuje se především na strategie využívané při výchově v rodině, jejich pozitiva, negativa a případný dopad na vývoj řeči dětí bilingvně vychovávaných.
Teoretická část se soustředí na vymezení základních pojmů důležitých pro pochopení problematiky empirické části práce. Zaobírá se typologií bilingvismu, vývojem řeči u dětí, jednotlivými strategiemi výchovy v bilingvní rodině a riziky a výhodami dvojjazyčné výchovy.
Empirická část je založená na kvalitativním výzkumném šetření a zpracování tří případových studií bilingvních rodin. K uskutečněnému výzkumu byly použity metody polostrukturovaného a volného rozhovoru, zúčastněné a nezúčastněné pozorování a kazuistiky. V závěru praktické části jsou analyzovány výsledky výzkumného šetření a vyvozena některá možná doporučení pro praxi.

This thesis deals with the specifics of the education in bilingual families. It mainly focuses on the educational strategies used in the families, its positives, negatives and its potential impact of speech development of bilingual raised children.
The theoretical part describes the basic concepts important for the understanding of the empirical part. This part focuses mainly on typology of bilingualism, speech development, individual strategy of education in bilingual families and risks and benefits of bilingual education.
The empirical part is based on a qualitative research study and descriptions of three specific cases of the bilingual families. To realize the research were used methods of semi-structured and free interviews, participant and non-participant observations and the case studies. The conclusion of the empirical part contains the analysis of results of the research and also some recommendations for practice.
Seznam odborné literatury
Abdelilah-Bauer, B. (2008). Zweisprachig aufwachsen. München: C. H. Beck.
BAKER, Colin a Sylvia Prys JONES. Encyclopedia of bilingualism and bilingual education. Philadelphia, PA: Multilingual Matters, 1998, 758 s. ISBN 1853593621.
BEZDĚKOVÁ, J. (2008): Učíme naše dítě mluvit: řečová výchova dítěte od narození do sedmi let. Velké Bílovice: TeMi CZ. ISBN 978-80-87156-02-5
Bialystok, E. (2007). Cognitive effects of bilingualism: how linguistic experience leads to cognitive change. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 10(3), 210-223.
Encyclopedia of bilingualism and bilingual education. Edited by Colin Baker - Sylvia Prys Jones. Philadelphia: Multilingual Matters, 1998. x, 758. ISBN 1853593621.
GROSJEAN, F. (1982): Life with two languages : an introduction to bilingualism. Cambridge: Harvard Univ. Pr. ISBN 0-674-53092-6
HARDING-ESCH, E. – RILEY, P. (2008): Bilingvní rodina. Praha: Portál, s.r.o., ISBN 978- 80-7367-358-1
Mahlstedt, S. (1996). Zweisprachigkeitserziehung in gemischtsprachigen Familien. Frankfurt am Main: Lang.
MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHOLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011, 125 s. ISBN 978-80-7357-678-3.
PRŮCHA, J. (2011): Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3603-7
ŠTEFÁNIK, J. (2000): Jeden člověk, dva jazyky – Dvojjazyčnost u dětí – předsudky a skutečnost. Bratislava: AEP, ISBN 80-88880-41-6
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK