Prověření vybraných subtestů diagnostické baterie Woodcock - Johnson v českém prostředí
Název práce v češtině: | Prověření vybraných subtestů diagnostické baterie Woodcock - Johnson v českém prostředí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Verification of selected subtests of Woodcock – Johnson assessment battery in the Czech conditions |
Klíčová slova: | Woodcock-Johnson test|verbální subtesty|bilingvismus|jazykové prostředí|kognitivní testování|kognitivní schopnosti|inteligence |
Klíčová slova anglicky: | Woodcock-Johnson test|verbal subtests|bilingualism|language environment|cognitive testing|cognitive abilities|intelligence |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.06.2016 |
Datum zadání: | 10.06.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.06.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 24.01.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.12.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.01.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Testová baterie Woodcock – Johnson, 4. edice, je nejaktuálnější verze diagnostické baterie mapující kognitivní funkce u dětí a dospělých. Jedná se o velmi obsáhlou testovou baterii, jejíž česká verze se chystá pro standardizaci. Některé subtesty jsou však úzce vázané na jazykové a kulturní zvyklosti dané země. Cílem diplomové práce bude prověření vybraných subtestů diagnostické baterie Woodcock - Johnson v českém prostředí. Teoretická část práce zmapuje současné přístupy k měření kognitivních funkcí. Mimo jiné představí také teorii CHC, která představovala východiska pro tvorbu zmíněné diagnostické baterie. Výzkumná studie bude zjišťovat, které proměnné při adaptaci subtestů hrají roli, jak probandi reagují na české podněty v porovnání s americkou verzí. Výsledky českých probandů budou srovnávány s americkými. Pozornost bude věnována tomu, do jaké míry rozdíly v porovnávaných skupinách vyjadřují kulturní odlišnosti, a do jaké míry jsou proto nutné adaptace subtestů v české verzi. |
Seznam odborné literatury |
Carroll, J. (1993). Human Cognitive Abilities: A Survey of Factor-Analytic Studies (1st ed.). Cambridge: Cambridge University Press. Flynn, J. R. (2009). What is intelligence?: beyond the Flynn effect (1st ed.). Cambridge: Cambridge University Press. Keith, T. Z., & Reynolds, M. R. (2010). Cattell–Horn–Carroll abilities and cognitive tests: What we've learned from 20 years of research [Online]. Psychology In The Schools, 47(7), p635-650. Retrieved from: http://bit.ly/1TSCkw4 McGrew, K. S. (2009). CHC theory and the human cognitive abilities project: Standing on the shoulders of the giants of psychometric intelligence research [Online]. Intelligence, 37(1), p1-10.http://doi.org/10.1016/j.intell.2008.08.004 Portešová, Š., & Urbánek, T. (2010). Užití mezinárodní edice Woodcockových Johnsonových testů kognitivních schopností v české školní diagnostice [Online]. Československá Psychologie, apr2010(2), p186-205. Retrieved fromhttp://bit.ly/25Ei5Ib Reynolds, M. R., Keith, T. Z., Flanagan, D. P., & Alfonso, V. C. (2013). A cross-battery, reference variable, confirmatory factor analytic investigation of the CHC taxonomy [Online]. Journal Of School Psychology, 51(4), p535-555.http://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.02.003 Sanders, S., McIntosh, D. E., Dunham, M., Rothlisberg, B. A., & Finch, H. (2007). Joint confirmatory factor analysis of the differential ability scales and the Woodcock-Johnson Tests of Cognitive Abilities–Third Edition [Online]. Psychology In The Schools, 44(2), p119-138.http://doi.org/10.1002/pits.20211 |