Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Prověření vybraných subtestů diagnostické baterie Woodcock - Johnson v českém prostředí
Název práce v češtině: Prověření vybraných subtestů diagnostické baterie Woodcock - Johnson v českém prostředí
Název v anglickém jazyce: Verification of selected subtests of Woodcock – Johnson assessment battery in the Czech conditions
Klíčová slova: Woodcock-Johnson test|verbální subtesty|bilingvismus|jazykové prostředí|kognitivní testování|kognitivní schopnosti|inteligence
Klíčová slova anglicky: Woodcock-Johnson test|verbal subtests|bilingualism|language environment|cognitive testing|cognitive abilities|intelligence
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.06.2016
Datum zadání: 10.06.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.06.2016
Datum a čas obhajoby: 24.01.2018 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.12.2017
Datum proběhlé obhajoby: 24.01.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Testová baterie Woodcock – Johnson, 4. edice, je nejaktuálnější verze diagnostické baterie mapující kognitivní funkce u dětí a dospělých. Jedná se o velmi obsáhlou testovou baterii, jejíž česká verze se chystá pro standardizaci. Některé subtesty jsou však úzce vázané na jazykové a kulturní zvyklosti dané země.
Cílem diplomové práce bude prověření vybraných subtestů diagnostické baterie Woodcock - Johnson v českém prostředí.
Teoretická část práce zmapuje současné přístupy k měření kognitivních funkcí. Mimo jiné představí také teorii CHC, která představovala východiska pro tvorbu zmíněné diagnostické baterie.

Výzkumná studie bude zjišťovat, které proměnné při adaptaci subtestů hrají roli, jak probandi reagují na české podněty v porovnání s americkou verzí. Výsledky českých probandů budou srovnávány s americkými. Pozornost bude věnována tomu, do jaké míry rozdíly v porovnávaných skupinách vyjadřují kulturní odlišnosti, a do jaké míry jsou proto nutné adaptace subtestů v české verzi.
Seznam odborné literatury
Carroll, J. (1993). Human Cognitive Abilities: A Survey of Factor-Analytic Studies (1st ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Flynn, J. R. (2009). What is intelligence?: beyond the Flynn effect (1st ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Keith, T. Z., & Reynolds, M. R. (2010). Cattell–Horn–Carroll abilities and cognitive tests: What we've learned from 20 years of research [Online]. Psychology In The Schools, 47(7), p635-650. Retrieved from: http://bit.ly/1TSCkw4

McGrew, K. S. (2009). CHC theory and the human cognitive abilities project: Standing on the shoulders of the giants of psychometric intelligence research [Online]. Intelligence, 37(1), p1-10.http://doi.org/10.1016/j.intell.2008.08.004

Portešová, Š., & Urbánek, T. (2010). Užití mezinárodní edice Woodcockových Johnsonových testů kognitivních schopností v české školní diagnostice [Online]. Československá Psychologie, apr2010(2), p186-205. Retrieved fromhttp://bit.ly/25Ei5Ib

Reynolds, M. R., Keith, T. Z., Flanagan, D. P., & Alfonso, V. C. (2013). A cross-battery, reference variable, confirmatory factor analytic investigation of the CHC taxonomy [Online]. Journal Of School Psychology, 51(4), p535-555.http://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.02.003

Sanders, S., McIntosh, D. E., Dunham, M., Rothlisberg, B. A., & Finch, H. (2007). Joint confirmatory factor analysis of the differential ability scales and the Woodcock-Johnson Tests of Cognitive Abilities–Third Edition [Online]. Psychology In The Schools, 44(2), p119-138.http://doi.org/10.1002/pits.20211
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK