Dandy jako umělecké dílo?
Název práce v češtině: | Dandy jako umělecké dílo? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Dandy as a work of art? |
Klíčová slova: | Dandy|umělecké dílo|strukturalismus|tělo|recepce|estetický objekt|estetická norma|Baudelaire|Brummell |
Klíčová slova anglicky: | Dandy|work of art|structuralism|body|reception|aesthetic object|aesthetic norm|Baudelaire|Brummell |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.06.2016 |
Datum zadání: | 06.06.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2017 12:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.05.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Helena Jarošová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V této diplomové práci se zabývám otázkou, zda dandy je uměleckým dílem. Dandy či dandysmus bývá zpravidla vágně definován. Často buď rovnicovou definicí (tj. odkazem k jiné nevymezené obecnině) nebo pouhou referencí k uznávaným představitelům dandysmu. Z rovnicových definic zpravidla narazíme na vymezení, že dandysmus je estetizace života či že dandy je umělecké dílo, přičemž zejména druhé tvrzení nebývá dovedeno do důsledků. Koncept uměleckého díla je spojen s poměrně širokou problematikou – např. otázka základního materiálu, vztah mezi různými uměleckými druhy, působení na vnímatele apod. A je-li dandy jakožto umělecké dílo chápán, měla by být tato problematika, ne-li řešena, alespoň zohledněna. Ovšem, není tomu tak. A tak já se pokusím vymezení, že dandy je uměleckým dílem rozvést do důsledků a v důsledcích jej uchopit, i proto, abych zjistil, zda má hlubší opodstatnění a potenciál a nebo se v případě detailního rozebrání rozpadne. Definice umění jsou různé a často odpovídají podobě umění dané doby a proto nejprve aplikuji na dandyho několik základních definic umění (mimetickou, expresivní, formalistickou, strukturalistickou), abych zjistil, která je pro analýzu dandyho nejvhodnější. A za pomoci ní, pak budu dandyho jakožto umělecké dílo rozebírat do důsledků. Jako nejvhodnější se ukáže definice strukturalistická. Načež budu rozebírat jednotlivé aspekty uměleckého díla z perspektivy strukturalismu (estetická funkce, estetická norma a vztah uměleckého díla ke společnosti, základní norma) a přitom zároveň řešit některé problémy dandysmu (např. otázku aktuálnosti konceptu či vztah dandyho k dobové společnosti), abych se na závěr zamyslel na tím, zda je i po tomto podrobném rozboru vhodné chápat dandyho jakožto umělecké dílo. Dandyho koncept budu čerpat z textů zakladatelů diskurzu dandymu. Ten se rozprostírá do různých disciplín (filozofie, teorie módy, literární vědy či estetiky). A autory zakladateli jsou myšleni Charles Baudelaire s textem Malíř moderního života a Barbvey D'Aurevilly s textem Dandysmus a George Brummell. Nad jejich koncepty rozšířenými perspektivou strukturalismu budu polemizovat s texty současnými (D.S. Schiffer – Dandysmu, poslední záblesk heroismu, F. Coblace – Dandysmus, povinnost pochybnosti a K. Becker – Literární dandysmus 19. století ve Francii). Vzhledem k tomu, jak je diskuze o dandym roztříštěná a nelze, krom textů zakladatelů, říci, kterou jsou podstatnější než jiné, volím pro diskuzi ty, které jsou případnému čtenáři nejbližší (vyšly v českém jazyce) – i proto, že tvoří reprezentativní vzorek (perspektivu filozofickou, literárně-vědní a esteticko-historickou) a všechny užívají zmíněnou definici. |
Seznam odborné literatury |
Baudelaire, Ch.: Malíř moderního života. In: Baudelaire, Ch.: Úvahy o některých současnících. (Praha: Odeon, 1968). Baudelaire, Ch.: Salón. In: Baudelaire, Ch.: Úvahy o některých současnících. (Praha: Odeon, 1968). Becker, K.: Literární dandysmus 19. Století ve Francii. (Praha: Karolinum, 2013). Benjamin, W.: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Benjamin, W., Ritter, M. (ed.): Výbor z díla. I, Literárněvědné studie. (Praha: OIKOYMENH, 2009). Bergson, H.: Smích. (Praha: Naše vojsko, 1993). Coblence, F.: Dandysmus: povinnost pochybnosti. (Praha: Prostor, 2003). Činátlová, B.: Příběh těla. (Příbram: Pistorius & Olšanská, 2009). D'Aurevilly, B.: O dandysmu a Georegi Brummellovi. (Praha: Volvox Globator, 1996). D'Aurevilly, B.: Pradávný dandy. In: D'Aurevilly, B.: O dandysmu a Georegi Brummellovi. (Praha: Volvox Globator, 1996). Kroutvor, J.: Dandy a manekýna. (Brno: Vetus Via, 1999). Mukařovský, J.: Básník. In: Mukařovský, J.: Studie I. (Brno: Host, 2000). Mukařovský, J.: Estetická norma. In: Mukařovský, J.: Studie I. (Brno: Host, 2000). Mukařovský, J.: Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. In: Mukařovský, J.: Studie I. (Brno: Host, 2000). Mukařovský, J.: Individuum v umění. In: Mukařovský, J.: Studie I. (Brno: Host, 2000). Mukařovský, J.: K estetice filmu. In: Mukařovský, J.: Studie I. (Brno: Host, 2000). Mukařovský, J.: Pokus o strukturní rozbor hereckého zjevu. In: Mukařovský, J.: Studie I. (Brno: Host, 2000). Mukařovský, J.: Problémy individua v umění. In: Mukařovský, J.: Studie I. (Brno: Host, 2000). Mukařovský, J.: Umění. In: Mukařovský, J.: Studie I. (Brno: Host, 2000). Mukařovský, J.: Význam estetiky. In: Mukařovský, J.: Studie I. (Brno: Host, 2000). Mukařovský, J.: Záměrnost a nezáměrnost v umění. In: Mukařovský, J.: Studie I. (Brno: Host, 2000). Schiffer, D. S.: Dandysmus, poslední záblesk heroismu. (Praha: Karolinum, 2012). |