Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Film, politika a revoluce: Francouzští filmaři a jejich role v „revolučním roce“ 1968. Příspěvek k sociokulturním dějinám Francie ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století
Název práce v češtině: Film, politika a revoluce: Francouzští filmaři a jejich role v „revolučním roce“ 1968. Příspěvek k sociokulturním dějinám Francie ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století
Název v anglickém jazyce: Film, Politics and Revolution: French Film-Makers and Their Role in the “Revolutionary Year” 1968. Contribution to the Social-Cultural History of France in the Second Half of the 1960s
Klíčová slova: Francouzská nová vlna, Cinémathèque Française, aféra Langlois, Cahiers du cinéma, protesty, studentská a dělnická hnutí, 1968
Klíčová slova anglicky: French New wave, Cinémathèque Française, Langlois Affair, Cahiers du cinéma, protests, student and working movements, 1968
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav světových dějin (21-USD)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Martin Kovář, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.06.2016
Datum zadání: 01.06.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.06.2016
Datum a čas obhajoby: 10.09.2018 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.08.2018
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem
Oponenti: PhDr. Jaromír Soukup, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V šedesátých letech docházelo především v západoevropských zemích k uvolňování, jež mělo celosvětové i regionální příčiny. Vyvrcholení tohoto procesu přišlo v roce 1968. V případě Francie se jednalo zejména o tzv. „květnové události“. Důležitým činitelem těchto změn byla studentská hnutí. Cílem práce je analýza politizace filmu v šedesátých letech ve Francii a jeho rostoucího vlivu na společnost. Tzv. „francouzská nová“ vlna přinášela na plátna témata, o nichž se ve společnosti až do té doby takřka nemluvilo, a jejich diváky byli především právě mladí lidé. Také proto se film stal nedílnou součástí událostí roku 1968. Autorka se bude zabývat hlavně „předehrou“ ke „květnu“, tedy událostmi, k nimž došlo v únoru a březnu a jež byly spjaté s tzv. „aférou Langlois“, s vytvořením Comité de défense de la Cinémathèque française a reakcemi hlavních představitelů francouzského filmu spjatých hlavně s Cahiers du cinéma, které vyústily až v přerušení festivalu v Cannes v květnu 1968. Na závěr bude práce případně doplněna o reflexe tématu v československém tisku.
Seznam odborné literatury
ALEXANDRE, P. a TUBIANA, R. L´Elysée en péril 2-30 mai 1968. Paris: Fayard, 1969, 379 s.
ARTIÈRES, P. a ZANCARINI-FOURNEL, M. (ed.) 68: une histoire collective, 1962-1981. Paris: Découverte, 2008, 847 s.
BAECQUE, A. de. La Cinéphilie: Invention d´un regard, histoire d´une culture: 1944-1968. Paris: Hachette, 2005, 404 s.
BAECQUE, A. a BOUQUET, S. (ed.) Cinéma 68. Paris: Cahiers du Cinéma, 2008, 287 s.
BAYNAC, J. Mai retrouvé: contribution à l´histoire du mouvement révolutionnaire du 3 mai au 16 juin 1968. Paris: Laffont, 1978, 300 s.
BORY, J.–L. La nuit complice. Cinéma II (1966-1968). Paris: UGE, 1972, 316 s.
BOURG, J. From Revolution on Ethics: May 1968 and Contemporary French Thought. McGill-Queen´s University Press, 2007, 489 s.
CAMY, G. a PANGON, G. Nouvelles vagues: 1968. Paris: Mille et une nuits, 1997, 63 s.
CAPDEVIELLE, J. a REY, H. Dictionnaire de mai 68. Paris: Larousse, 2008, 479 s.
CARON, G. Mai 68, le journal. Paris: Calmann-Lévy, 1998, 224 s.
CARRIÈRE, J.–C. Les Années d´utopie: 1968-1969: New York-Paris-Prague-New York. Paris: Plon, 2003, 211s.
COLLET, J. Jean-Luc Godard. Paris: Seghers, 1968, 190 s.
DELACROIX, Ch., ROUSSO, H. a ZANCARINI-FOURNEL, M. (eds.) La France du temps présent: 1945-2005. Paris: Belin, 2010, 653 s.
FAURÉ, C. Mai 68, jours et nuits. Paris: Gallimard, 1998, 127 s.
FEENBERG, A., FREEDMAN, J. a KELLNER, D. When Poetry Ruled the Streets: The French May Events of 1968. Albany, NY, USA: State University of New York Press, 2001, 218 s.
GOLDMANN, A. Cinéma et Société moderne: Le cinéma de 1958 à 1968: Godard, Antonioni, Resnais Robbe-Grillet. Paris: Anthropos, 1971, 248 s.
HILLIER, J. Cahiers du Cinéma: 1960-1968: New Wave, New Cinema, Reevaluating Hollywood. Harvard University Press, 1987, 384 s.
HOBSBAWN, E. a WEITZMANN, M. 1968, Magnum dans le monde. Paris: Hazan, 1998, 268 s.
HOCTAN, C. Mai 68 en revues. Paris: Institut mémoires de l´édition contemporaine, 2008, 301 s.
JEAMBAR, D. a PERLSTEIN, A. Chronique des années 70. Paris: Seuil, 2010, 198 s.
JOFFRIN, L. Mai 68: Histoire des événements. Paris: Seuil, 1988, 370 s.
LE GOFF, J.-P. Mai 68, l´héritage impossible. Paris: La Découverte, 1998, 475 s.
LABRO, P. Mai/Juin 68: ce n´est qu´en debut. Paris: Édit. et Publ. Premières, 1968, 273 s.
LANGLOIS, H. Musee du Cinema: Henri Langlois. Editions Cinematheque Francaise, 1984, 66 s.
LANGLOIS, H. Trois cents ans de cinéma: écrits. Paris: Cahiers du cinéma, 1986, 380 s.
LANGLOIS, G. P., LANGLOIS, H. a MYRENT, G. Henri Langlois: Premier Citoyen du cinéma. Ramsay, 1990.
LANGLOIS, G. P., MYRENT, G. a KUROSAWA, A. Henri Langlois: First Citizen of Cinema. Twayne Publishers, 1995, 357 s.
LEGOIS, J.-P. Les slogans de 68. Paris: First Editions, 2008, 160 s.
MANNONI, L. Histoire de la Cinémathèque française. Paris: Gallimard, 2006, 507 s.
NAIRN, T. a QUATTROCCHI, A. The Beginning of the End: France, May 1968. Verso, 1998, 160 s.
PAGIS, J. Mai 68, un pavé dans leur histoire: événements et socialisation politique. Paris: Presses de Sciences Po, 2014, 339 s.
PIVASSET, J. Essai sur la signification politice du cinéma l´exemple français, de la libération aux événements de mai 1968. Paris: Cujas, 1971, 637 s.
ROHAN, M. Paris ´68: Graffiti, Posters, Newspapers and Poems of the May 1968 Events. Impact Books Ltd., 1988, 160 s.
ROSS, K. May ´68 and Its Afterlives. Chicago, IL, USA: University of Chicago Press, 2010, 250 s.
ROUD, R. A Passion for Films: Henri Langlois and the Cinematheque Francaise. Viking Adult, 1983, 218 s.
SICLIER, J. Le Cinéma français. Tome 2, de Baisers volés aux Nuits fauves, 1968 – 1993. Paris: Ramsay, 1993, 335 s.
VIALLE, G. Georges Franju. Paris: Seghers, 1968, 190 s.
WINOCK, M. La Fièvre hexagonale: les grandes crises politiques: 1871-1968. Paris: Seuil, 1987, 467 s.
ZANCARINI-FOURNEL, M. Le Moment 68: Une histoire contestée. Paris: Seuil, 2008, 313 s.

Prameny:
Fonds Comité de défense de la Cinémathèque française
http://www.cineressources.net/repertoires/archives/fonds.php?id=cdcf#CDCF5-B3

Identification du fonds
Nombre de dossiers: 35

Volume: 16 boîtes

Dates extrêmes : 1936-1998

Producteurs du fonds
· Truffaut, François
· Comité de Défense de la Cinémathèque française
· Les Films du Carrosse (Paris)
Contenu du fonds
Les documents présents dans le fonds du Comité de Défense de La Cinémathèque française ont été donnés en janvier 1998 à La Cinémathèque française par la gérante Films du Carrosse et première épouse de François Truffaut, Madeleine Morgenstern. Ces archives concernent principalement l'activité du CDCF en 1968. Respectant au plus près l'organisation d'origine des documents, le fonds a été structuré selon trois thématiques : administration (documents administratifs, comptables, gestion des membres), activité (publications, manifestations, correspondance), documentation (revues de presse, documents produits par La Cinémathèque française).
Le fonds du Comité de Défense a continué d'être alimenté aux Films du Carrosse après l'affaire Langlois : s'y-trouvent donc également des documents relatifs à Henri Langlois, à La Cinémathèque française, aux publications de François Truffaut.
Fonds d'archives en relation – Franço is Truffaut
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK